طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

یارانه «ماست» و «سنگ پا» در فدراسیون فوتبال!

بعد از اختصاص 12 هزار میلیارد تومان یارانه به بخش صنعت ما متوجه شدیم بخشی از این یارانه که مربوط به «ماست» و «سنگ پا» بوده به فدراسیون فوتبال اختصاص یافته است! البته هدف در همه فدراسیون ها کسب رضایت مردم و شادی آنها می باشد. حالا یک فدراسیون با کسب 5 مدال طلا و رکورد شکنی ، یک فدراسیون هم با تساوی در دقیقه 90 و ماست مالی ماجرا! ( جالبه که علت تساوی در مقابل بحرین را تماشای مخفیانه مربیان تیم بحرین از آخرین تمرین تیم ملی و رو رفتن تاکتیک تیم اعلام کردند!) بگذریم. پس از هنر نمایی دو تن از هنرمندان تیم سرخپوش در رشت ، فدراسیون فوتبال به انحا مختلف در تلاش بود که از شدت جریمه این دو بازیکن بکاهد و قصد داشت با تاخیر در اعلام رای کمیته انظباطی ، بخشی از یارانه ماست را در این داستان به صرف برساند. تا اینکه سرانجام تهدید یکی از بازیکنان به شکایت به فیفا و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی ، تا حدی راه را هموار کرد. از آنجا که ما هم همواره یکی به نعل و یکی به میخ و گاهی اوقات یکی هم به اسب می زنیم ، نامه عذر خواهی فدراسیون را تنظیم و جسارتاً زود تر منتشر کردیم. متن نامه بدین شرح است: بازیکن اخلاق گرا و با شخصیت فوتبال ایران ، جناب آقای شیث رضایی ؛ منش پهلوانی و کیش شخصیت شما بر هیچ کس نهان نیست. چه آنهایی که شما را از نزدیک می شناسند و صابون حضرتعالی به تنشان خورده! و چه آنهایی که توفیق زیارت سرکار را از نزدیک نداشته اند. (مَخلص کلام اینکه هیچ سنگ پایی را یارای عرض اندام در مقابل روی شما نیست. )
سعه صدر جنابعالی و در پیش گرفتن شیوه گذشت در مقابل هجمه سازان داخلی و خارجی حقیقتاً ستودنی بود. هر چند اعتقاد کلیه بچه های فدراسیون بعد از چند بار مشاهده صحنه شادی پس از گل بر این بود که شما قصد داشتید با اجرای فن کنده کشی و در اختیار گرفت زیر و یک خم آقای نصرتی به شادی بپردازید که متاسفانه عده ای کم جنبه ( در حدود 70 میلیون نفر!) آن شادی را نوعی حرکت خاک بر سری تلقی کرده و با پخش اینترنتی این لحضات شادی بخش - که می توانست برای بچه های کشتی و جودو یک کلاس آموزشی باشد -  کام جنابعالی را مکدر نمودند. اما بدانید که نگاه فدراسیون به این حرکات ، برادرانه! است و ما همواره خواستار نوع آوری و ابداع در فوتبال حرفه ای هستیم.در خاتمه ضمن عذر خواهی مجدد از حضرتعالی بابت خسارت روحی و روانی و هجمه هایی که در این مدت تحمل نمودید و نم پس ندادید از شما دعوت می شود در همایش اخلاق در فوتبال حضور یافته تا از سرکار بابت این همه متانت و صبوری تجلیل شود!

آئین نامه ساماندهی متکدیان ! (طنز اجتماعی)

آئین نامه ساماندهی متکدیان !
در سال های اخیر طرح های ریز و درشت فراوانی ( البته به صورت دَرهم) در کشور اجرا شده که برخی از آنها به دلیل غیر کارشناسی بودن ، با شکست مواجه شده اند و چه بسا سیکل معیوب هم ایجاد کرده اند. (شبیه به حکایت اون بابایی که از بس برای نامزدش از پادگان نامه نوشت ، نامزدش با پستچی ازدواج کرد!) بگذریم. چند صباحی است که دولت سعی می کند که ریشه تکدی گری و گدایی را از بیخ و بُن بخشکاند ، غافل از اینکه حتی اگر فرض محال این کار صورت بگیرد قطع به یقین با معضل گدایان بین المللی  و حتی چینی مواجه خواهیم شد که با یک نصفه کیک و یک قُلپ ساندیس سه روز صاحب کَرم را دعا می کنند! دوستان عنایت داشته باشند که گدایی ریشه در اعصار و قرون گذشته دارد و چه بسیار داستان ها و افسانه هایی که از این هنر چند هزار ساله در ادبیات کهن ایران و سایر بلاد دنیا به چشم می خورد. حتی بزرگانی مثل حافظ گدایی را با یافتن گنج برابر دانسته اند « ترک گدایی مکن که گنج بیابی » بنابراین خشکاندن یا عقیم کردن این جریان ، در عمل غیر ممکن است و همان باد گره زدن و آب در هاون کوبیدن است. طرح های مقطعی و زودگذر نظیر جریمه متدکیان ، جمع آوری ضربتی ، احداث گرمخانه در زمستان و سرد خانه در تابستان و نقاهتگاه در پائیز و ... نه تنها به جمع آوری این دوستان کمک نکرد بلکه باعث شد برخی از جماعت معتاد دارای اعتیاد های نوپدید نیز به جرگه آنان بپیوندند که زیاد هم به مذاق جامعه تکدی گری کشور خوش نیامده است.
البته در این بین اعضای انجمن صنفی گدایان محترم بیکار ننشستند و با برگزاری همایش های بین المللی و ورک شاپ های تخصصی زیر زمینی ، نظیر «گدایی الکترونیک در هزاره سوم» ، «راهکار های توسعه فرهنگ گدایی نوین » ، « گدایی فرصت یا تهدید؟» ، دولت را مجاب به انجام برخی از اهداف و آمال خود کرده اند نظیر ضرب سکه های 500 تومانی ، ورود دستگاه های کارت خوان سیار به بازار و در نهایت تصویب آیین‌نامه ساماندهی متکدیان در وزارت کشور! « علیرضا چگینی مدیرکل ایتام، زنان سرپرست خانوار و سالمندان کمیته امداد ضمن تائید این خبر اشاره کرد تسهیلات خوبی برای این منظور جذب شده است و کمیته امداد از افرادی که متکدی حرفه‌ای نبوده و زیاده خواه نیستند، حمایت می کند و مراکزی را در برخی استان‌ها برای ساماندهی مددجویان ایجاد کرده است، اما این مراکز فراگیر نیستند.»( جام جم – 12آبان90) البته همانطور که در متن خبر آمده این مراکز به صورت فراگیر نیستند و احتمالاً از طریق کنکور سراسری یا آزمون ویژه متکدیان اقدام به جذب متکدی می کنند.
رئیس انجمن صنفی زیر زمینی متکدیان پایتخت نیز ضمن ابراز خرسندی از این اجرای این طرح ، تشکیل انجمن صنفی رو زمینی متکدیان، صدور کارت شناسایی داری برچسب هولوگرام و غیر قابل انتقال ، محدوده بندی و ساماندهی نقاط پردر آمد و همچنین توزیع بروشور های شناسایی گدای واقعی از گدای تقلبی را از جمله برنامه های آتی و در دست اقدام این انجمن برشمرد!

انجمن حمایت از ضامنین بانکی( طنز اجتماعی)

همانطورکه مستحضرید ایرانی ها در استفاده از ضرب المثل ید طولایی دارند و معتقدند در برخی امور رعایت مفاد ضرب المثل ها از رعایت مفاد برخی کنوانسیون های بین المللی هم ، مفید تر است. یک ضرب المثل ماچینی که بی شباهت به ضرب المثل های فارسی نیست می گوید:« کار از محکم کاری محکم میشه!» که ظاهراً رئیس کل بانک مرکزی اعتقادی به این حقایق ندارد و آنها را خرافه می پندارد و اعتقاد قلبی ایشان « از هر دست بدهی، پس می‌گیری.» است که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد. چرا که ایشان در اقدامی عجیب اعلام کرده است که : « بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، تسهیلات کمتر از 10 میلیون تومان، صرفا با یک ضامن در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و ضامن معتبر حتماً نباید کارمند رسمی باشد.» (زهی خیال باطل ، مگر اینکه از روی جنازه بر و بچه های نهضت وصول بانکها رد شوید.) بگذریم این ماجرای وام و ضمانت و گشایش اعتبار و قس علی هذا القیاس... قصه جدیدی نیست و در گذشته هم وجود داشت و قدما نیز بر داشتن ضامن متعبر و گرو گرفتن چیزی برای اعطای وام مُصر بودند. چنانچه شاعر می فرماید: « از وام بی ضمانت ، حاجت روا نگردد.» یا در جای دیگر مولوی فرموده : « بگیر این دلق اگر چه وام دارم / گرو کن زود بستان وام دیگر» که نشان از تمدید وام در ازمنه دور دارد و تصور معرفی ضامن و ضمانت معتبر در همه ادوار منطقی است. ( البته منظور منوچهر منطقی مدیر عامل سابق ایران خودرو که اواسط سال گذشته به عنوان مدیر عامل صنایع هوایی و مسئول ساخت نخستین هواپیماهای پهن پیکر کشور شد ، نیست!)
علی ایحال با توجه به اینکه فلسفه ضمانت بانکی ، فقط اطمینان دادن به بانکها برای بازپرداخت وام نیست و امور خیر دیگری در پس پرده نهفته است ، نکاتی در این خصوص به عرض می رسانیم:
الف) یکی از مزایای ضمانت آشتی با دوستان و اقوامی است که به دلایلی قطع رابطه صورت گرفته بود ولی وقتی که به ضامن کارمند نیاز است ، گور بابای قطع رابطه...
ب) نکته دیگر اینکه گاهی اوقات مشغله زیاد وام گیرنده باعث نسیان شده و پرداخت اقساط به گردن ضامن می افتد که با مراجعه چند باره به منزل وام گیرنده چه بسا زمینه امر خیر و ... به شادی فراهم شود.
ج) در ضمن از قدیم گفته اند: « آدم ضامن اعتبارش پیش بانک است ، عزتش پیش مردم.» مردم هم وقتی دیدند که اوضاع وام در بانک ها خر تو خر است و برای گرفتن وام معرفی ضامن در حال رنگ باختن است ، 850 هزار میلیارد تومان پول خود را در موسسات مالی معتبر! دپو کردند ( که البته بانک مرکزی با همکاری مرکز خاکشناسی درب همه آنها را گل گرفت) ،  و وام های بیست ، سی درصد با ضامن معتبر  گرفتند و این دلیلی بر همین مدعاست که در این موسسات اجر و قرب ضامن از وام گیرنده بیشتر بود.
امید است بانک مرکزی با درایت بیشتر نسبت به تقویت و تغییر رویه در معرفی ضامن جهت دریافت وام عمل کند و از محسنات فرهنگی و اجتماعی ضمانت غافل نشود.

رابطه سیخ کباب و فوتبال در ایران!

این ایرانی ها انسان های عجیبی هستند و به برخی اصول بیش از حد پایبند هستند و به هیچ عنوان حاضر به چشم پوشی و اهمال در باب برخی موضوعات نیستند. یکی از این موارد که ایرانی ها سفت و سخت به آن پای بند هستند ، قضییه سیخ و کباب و این جور حرفهاست. از آنجایی که کباب یکی از غذای های لذیذ و خوشمزه ایرانی ها محسوب می شود ، آنها به هیچ عنوان حاضر نیستند که سیخ و کباب بسوزد. در هر کشوری حتی این ماچین خراب شده خودمان یک سری خطوط قرمز اخلاقی تعریف شده است که علی الاصول عدول از این قوانین و خطوط قرمز تبعات سختی برای قانونشکنان به همراه دارد. اما در ایران این خطوط قرمز اخلاقی برای فوتبالیستها علی الاخصوص بازیکنان تیم های قرمز و آبی چندان معنی ندارد و بازیکنان این دو تیم مجاز به هر گونه هنجاز شکنی و لوده بازی هستند و از مصونیت ویژه ای برخوردارند و بعد از هر بی اخلاقی و کثافت کاری مسئولین فوتبال کاری می کنند که نه سیخ بسوزد نه کباب ؛ چرا که به فرموده مربی بزرگ سه جامه ایران ( منظور لباس نیست) « شادی و نشاط حاصل از فوتبال را قیمتی نیست!» و دولت هر قدر برای فوتبال پول خرج کند جای دوری نمی رود.
در حال حاضر هم ظاهراً رهایی تیم بزرگ پایتخت! از بحران ، مهمتر از رعایت مسایل اخلاقی است که رئیس کمیته انضباطی این تیم در اولین واکنش این حرکات زشت و غیر اخلاقی را طبیعی دانست! و در گام بعدی هم به بازیکنان خاطی استراحت ( شما بخوانید محرومیت) داد. نکته قابل تامل دیگر اینکه علی رغم وجود بحران مدیریت و عدم نتیجه گیری این تیم و نگرانی هواداران از وضعیت تیم ، بازیکنان چند صد میلیونی این تیم نه تنها به این موضوع وقعی نمی نهند بلکه با شبیه سازی حرکات پورنو در پخش زنده تلویزیونی به چند ده میلیون هوادار این تیم توهین و دهان کجی می کنند که جای بسی تامل است و این نشان از تبعات بریز و بپاش های بی حد و حصر و دست و دلبازی های برخی مسئولین در حیف و میل بیت المال دارد که با وجود فشار روی تیم ، بازیکنان چندان نگران وضعیت تیم و جایگاه آن در جدول نیستند. البته حرکاتی از این دست در فوتبال ایران مسبوق به سابقه است که همواره با وساطت مدیران باشگاه ها و رای های پلاستیکی کمیته انضباطی و کمیته استیناف ختم به خیر شده و با وجود گرانی ( ببخشید افزایش قیمت ) انواع ماست باز هم موضوع ماست مالی شده و این بازیکنان به فوتبال برخواهند گشت.
در خاتمه از آنجا که ما هم در گذشته دستی در فوتبال داشتیم ( هر چند فوتبال با پا است) و در کوچه پشت معبد ژوآنگ گل کوچیک بازی می کردیم به مسئولین فدراسیون فوتبال ایران پیشنهاد می کنیم به جای محرومیت مادام العمر از حضور این ورزشکاران خاطی  در کلیه بازیهای رسمی و غیر رسمی و نیمه رسمی و جلوگیری از ورود آنها به ورزشگاه ها! ، آنها را ببخشند تا با حضور مجدد در فوتبال و با بازی جلوی صد ها هزار تماشاگر از خجالت آب بشوند!
برگرفته از کتاب از ماچین تا ایران در 80 روز
نوشته : پطروس ماچینیان

صندوق حمایت از فوتبالیست ها !

در ماه های اخیر که به واسطه شروع ماه مهر و آغاز پائیز که پیش فرض زمستان و پاکی هوا است ، اکثریت مردم با نشاط و سرزندگی خاصی گذران زندگی می کنند و از زندگی لذت می برند در همین تهران بسیاری از بازیکنان تیم های فوتبال ،  علی الخصوص تیم های پرطرفدار آبی و قرمز در گذران زندگی دچار مشکل شده تا جایی برخی از آنها به ناچار خودروی 300 میلیون تومانی خود را به فروش رسانده اند! بازیکنانی که تریلی های هوو یارای کشیدن  افتخارات و القاب آنها را ندارند ، شایسته چنین بی مهری و کم لطفی نیستند. در سال جاری که با جدی گرفت سقف قرار داد 350 میلیون تومانی ، اکثر بازیکنان با رقم های ناچیز! قرار داد بستند که مسلماً این ارقام جوابگوی نیاز های روزمره این بزرگواران نیست و چه بسا برای گذران زندگی مجبور به انجام بیزینس و کار های اقتصادی شده اند که قطع به یقین تمرکز آنها را در بازیها به هم خواهد زد و نمود آن را در باشگاه پیروزی شاهد هستیم.
در حالی که در مسابقات جهانی کاراته فدراسیون پاداش هنگفت 1000 دلاری! قهرمانان قبل از اهدا مدال نقداً پرداخت می شود ، هیچ تعللی در پرداخت مبالغ قرار داد بازیکنان فوتبال که با تعصب و عِرق واقعی برای باشگاه های خود افتخار آفرینی می کنند ، پذیرفته نیست. البته کسب افتخارات جزیی و پیش پا افتاده ای! نظیر قهرمانی در والیبال آسیا برای اولین بار ، کسب افتخار بهترین مربی کشتی فرنگی دنیا ، و سایر افتخارات حاصله از ورزش های کشتی ، کاراته، ووشو ، تکواندو ، قایقرانی و ... به هیچ عنوان مسئولیت متولیان وزارت ورزش را در قبال فوتبالیست ها کم نخواهد کرد و سنگر گرفتن پشت این افتخارات ضربات سهمگینی بر پیکره فوتبال این مملکت خواهد زد.
علی ایحال با عنایت به نقش چشمگیر بازیکنان فوتبال در ایجاد شور و نشاط در جامعه و گسترش آموزه های فرهنگی از طریق باشگاه های فرهنگی و ورزشی ، چند پیشنهاد در خصوص ارتقاء اوضاع معیشتی و شخصیتی این دلاوران مستطیل سبز ارائه می شود:
الف) صندوق حمایت از فوتبالیست ها  تشکیل و به هر بازیکن فوتبال به هر میزان که نیاز دارد ، وام بلا عوض اعطا شود.
ب) تعدادی خودروی با کلاس و از مرز گذشته ( بدون حق گمرگ) به صورت قسطب در اختیار فوتبالیست ها قرار داده شود.
ج) بودجه ورزشی مملکت در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گیرد تا پس از استفاده بهینه در صورتی که چیزی باقی ماند بین سایر فدراسیون ها توزیع شود. باشد که با اتخاذ تدابیر صحیح ، فوتبال این کشور که منشاء خیر و برکات فراوانی برای عده ای است ، همچنان به افتخار آفرینی در آسیا و جهان ادامه دهد.

کارخانه فرهنگی – اقتصادی ایران خودرو !

با افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث ، قیمت انواع خودرو بین 180 تا 250 هزار تومان گران تر می شود.( جوان 1/8/90)
محمود سرائی نیا قائم مقام فروش ایران خودرو ضمن تائید این خبر گفت: « افزایش قیمت خودرو ها هیچ ربطی به خودرو سازان ندارد ، بلکه با افزایش نرخ بیمه شخص ثالث ، خودرو سازان ناگزیرند قیمت ها را افزایش دهند!»
راستش را بخواهید ما شخصاً هیچ شناختی از روحیات و خُلقیات جناب آقای سرائی نیا نداریم ولی طبق اطلاعات واصله و اظهارات آقا مسلم ( همسایه طبقه بالایی ما ) ایشان به هیچ عنوان اهل طنز و شوخی و این قرتی بازیها نیستند و در کارشان هم خیلی جدی هستند. شما هم قطع به یقین بدانید که نیت ایران خودرو از این افزایش قیمت ، خیر است و خدای ناکرده شائبه کیسه دوختن ، کسب در آمد بیشتر و این تفکرات مسموم در ذهنتان متبادر نشود. چون خودرو های تولیدی کارخانجات به همراه بیمه شخص ثالث به مشتری عرضه می شوند و دریافت این افزایش حق بیمه از مشتریان طبیعی است و اگر روم به دیوار روزی روزگاری ، حق بیمه کاهش پیدا کند مطمئن باشید قیمت خودرو هم کاهش پیدا خواهد کرد! اما نکته اصلی اینجاست که در سال های اخیر با افزایش بی رویه تعداد خودرو ها ، آلودگی هوا چند برابر شده ، همچنین کم تحرکی مردم ، ترافیک سنگین ، آلودگی صوتی  و ... از جمله معضلات کلان شهر ها می باشند که راهی جز استفاده کمتر از خودرو نیست. بالاخره یک سفره ای پهن است و هر کس باید یک گوشه کار را بگیرد و برای استفاده کمتر از خودرو های شخصی در حد توان کمک کند. یک گروه نرخ بیمه را افزایش می دهند ، یکی همایش دوچرخه سواری راه می اندازد ، دیگری همایش پیاده روی خانوادگی ، ایران خودرو هم هر روز قیمت ها را بالا می برد. یک روز به بهانه هدفمندی یارانه ها و گرانی بنزین، یک روز به بهانه بالا رفتن قیمت جهانی مواد اولیه ، یک روز هم به خاطر شکستن حباب اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار ، امروز هم به سلامتی به خاطر افزایش قیمت حق بیمه. (خدایی آدم از این همه همکاری و خرد جمعی در ایران خودرو لذت می بره)
علی ایحال ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین محترم شرکت های خودرو سازی که با وجود مشغله فراوان و صادرات خودرو به به 39 کشور جهان ، برنامه ریزی جهت خدمات قبل از فروش ، حین فروش و بعد از فروش ، فراخوان های مختلف جهت رفع عیوب احتمالی ، مدیریت تیم های ورزشی و ... هیچگاه امنیت و سلامت مردم را فدای کسب در آمد بیشتر نکرده و با تدابیر چاره ساز در صدد خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم هستند.

صد ماکسیما به گَرد پرایدت نمی رسد...

سرهنگ مهماندار رییس پلیس راههای کشور اعلام کرد: « وزارت صنعت و سازمان استاندارد باید ضریب ایمنی خودروها را به خریداران اعلام کند تا مردم بدانند خودرویی که سوار می شوند در چه حد از ایمنی قرار دارد. در ضمن پیشنهاد کرد رانندگان خودروی پراید سعی کنند تا در جاده ها از این خودرو استفاده نکنند! و در صورت لزوم با سرعت مطمئنه و احتیاط کامل حرکت کنند.» (سایت تابناک به نقل از واحد مرکزی خبر)
راستش را بخواهید چند سال قبل یکی از همکاران مدرسه از ما خواست تا از مغازه دوستمان برایشان چتر بخریم. ما هم قبول کردیم. بعد از مدتی چتر ایشان خراب شد و دائم به بنده سرکوفت می زد که چتر خوبی نخریدی. تا اینکه یک روز در جلسه معلمان نیز این موضوع را مطرح کرد. ما هم به ایشان گفتیم : « برادر من به شما عرض کردم که فروشنده گفته نباید به این چتر آب بزنید ، حالا شما روز بارانی چتر دست گرفته اید ، معلوم است که خراب می شود!؟...»
شهروندان محترم نیز عنایت داشته باشند هر خودرویی را برای کاری ساخته اند. قرار نیست با هر چیزی که چهار تا چرخ و دو تا پلاک دارد و شما چند میلیون تومان بابتش پول داده اید ، در جاده ها جولان بدهید و مسافرت های صد کیلومتری و دویست کیلو متری بروید. گیریم وزارت صنایع در اعلام ضریب ایمنی خودرو ها کوتاهی کرده است ، شما که آدم عاقل و بالغی هستید چرا از فروشنده در مورد میزان امنیت و کاربرد و امکانات خودروی خریداری شده سوال نکردید؟ «جنابعالی یک سه کاره یا خرد کن می خری ، پدر فروشنده رو در میاری بسکه از نحوه کارکرد و امکانات و گارانتی و کوفت و زهر مار دستگاه سوال می کنی. حالا پراید خریدی از فروشنده نپرسیدی تا کجا می تونی بری ، چند نفر می تونی سوار کنی ، چه آپشن هایی داره ، آیا مثل ژیان و پیژامه باهاش تا سر کوچه میشه رفت یا اون ور تر هم میشه ؟ حالا فرض کنیم فروشنده هم نگفت ماست من ترشه ، دیگه حرف پلیس رو باید گوش کنی ، پلیس که بد شما را نمی خواد. حتماً باید مثل هوو جلو تردد پراید رو هم بگیرن تا شما گوش کنید. پلیس میگه با پراید تو جاده نیاین ، بعد پراید رو بر می داری با سه نفر می ری تو بزرگراه 90 تا هم سرعت میری مرد حسابی ؟ خجالت نمی کشی؟ مک لارن که نیستی !حتماً باید اعمال قانون بشی و سویج! را ازت بگیرن تا حرف گوش کنی؟ حتماً باید ماشینتو  منتقل کنن پارکینگ تا مراعات کنی؟» ببخشید اگر کمی داد زدم. در خاتمه ضمن دعوت همه شهروندان به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از شما عاجزانه تقاضا دارم قبل از خرید هر خودرو از فروشنده در خصوص کاربری خودرو اطلاع حاصل نمایید و خودوری متناسب با اهداف و نیاز های خود خریداری کنید.