طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

انجمن حمایت از ضامنین بانکی( طنز اجتماعی)

همانطورکه مستحضرید ایرانی ها در استفاده از ضرب المثل ید طولایی دارند و معتقدند در برخی امور رعایت مفاد ضرب المثل ها از رعایت مفاد برخی کنوانسیون های بین المللی هم ، مفید تر است. یک ضرب المثل ماچینی که بی شباهت به ضرب المثل های فارسی نیست می گوید:« کار از محکم کاری محکم میشه!» که ظاهراً رئیس کل بانک مرکزی اعتقادی به این حقایق ندارد و آنها را خرافه می پندارد و اعتقاد قلبی ایشان « از هر دست بدهی، پس می‌گیری.» است که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد. چرا که ایشان در اقدامی عجیب اعلام کرده است که : « بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، تسهیلات کمتر از 10 میلیون تومان، صرفا با یک ضامن در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و ضامن معتبر حتماً نباید کارمند رسمی باشد.» (زهی خیال باطل ، مگر اینکه از روی جنازه بر و بچه های نهضت وصول بانکها رد شوید.) بگذریم این ماجرای وام و ضمانت و گشایش اعتبار و قس علی هذا القیاس... قصه جدیدی نیست و در گذشته هم وجود داشت و قدما نیز بر داشتن ضامن متعبر و گرو گرفتن چیزی برای اعطای وام مُصر بودند. چنانچه شاعر می فرماید: « از وام بی ضمانت ، حاجت روا نگردد.» یا در جای دیگر مولوی فرموده : « بگیر این دلق اگر چه وام دارم / گرو کن زود بستان وام دیگر» که نشان از تمدید وام در ازمنه دور دارد و تصور معرفی ضامن و ضمانت معتبر در همه ادوار منطقی است. ( البته منظور منوچهر منطقی مدیر عامل سابق ایران خودرو که اواسط سال گذشته به عنوان مدیر عامل صنایع هوایی و مسئول ساخت نخستین هواپیماهای پهن پیکر کشور شد ، نیست!)
علی ایحال با توجه به اینکه فلسفه ضمانت بانکی ، فقط اطمینان دادن به بانکها برای بازپرداخت وام نیست و امور خیر دیگری در پس پرده نهفته است ، نکاتی در این خصوص به عرض می رسانیم:
الف) یکی از مزایای ضمانت آشتی با دوستان و اقوامی است که به دلایلی قطع رابطه صورت گرفته بود ولی وقتی که به ضامن کارمند نیاز است ، گور بابای قطع رابطه...
ب) نکته دیگر اینکه گاهی اوقات مشغله زیاد وام گیرنده باعث نسیان شده و پرداخت اقساط به گردن ضامن می افتد که با مراجعه چند باره به منزل وام گیرنده چه بسا زمینه امر خیر و ... به شادی فراهم شود.
ج) در ضمن از قدیم گفته اند: « آدم ضامن اعتبارش پیش بانک است ، عزتش پیش مردم.» مردم هم وقتی دیدند که اوضاع وام در بانک ها خر تو خر است و برای گرفتن وام معرفی ضامن در حال رنگ باختن است ، 850 هزار میلیارد تومان پول خود را در موسسات مالی معتبر! دپو کردند ( که البته بانک مرکزی با همکاری مرکز خاکشناسی درب همه آنها را گل گرفت) ،  و وام های بیست ، سی درصد با ضامن معتبر  گرفتند و این دلیلی بر همین مدعاست که در این موسسات اجر و قرب ضامن از وام گیرنده بیشتر بود.
امید است بانک مرکزی با درایت بیشتر نسبت به تقویت و تغییر رویه در معرفی ضامن جهت دریافت وام عمل کند و از محسنات فرهنگی و اجتماعی ضمانت غافل نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد