طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

آب گل آلود و کره هلندی !

همه ساله در کشور طرح های ریز و درشت فراوانی اجرا می شود که در برخی از آنها هدف چندان مهم نیست ولی برخی از این طرح سرتاپا هدف هستند. طرح هدفمندی یارانه ها نیز از همین طرح هایی است که اهداف زیادی در آن نهفته است. هدف دولت از اجرای این طرح جلوگیری از حیف و میل اموال عمومی و ضرر به بیت المال و رساندن یارانه به اقشار آسیب پذیر می باشد ، اما از آن جایی که در کشور ما آزادی بیان وجود دارد عده ای آن را جور دیگر تعبیر کرده اند و سعی می کنند « از آب گل آلود کره هلندی! » بگیرند.کاهش در وزن ، تعداد و حجم کالا ها و افزایش بی حساب و کتاب قیمت ها ،  از شیوه های غیر اخلاقی برخی از شرکت ها می باشد که صد البته اگر این تغییرات با اصول و منشور اخلاقی فدراسیون هماهنگ نباشد به صورت حناق در گلوی صاحبان تخلف بروز پیدا خواهد کرد و کمیته انظباطی نیز آنها را نقره داغ خواهد کرد! علی ایحال با توجه به این که افزایش قیمت ها به صورت منطقی و منصفانه حق هر تولید کننده است پیشنهاداتی جهت جلوگیری از بروز هر گونه شائبه در توجیه افزایش قیمت ها ارائه می گردد تا لااقل سرپوشی بر این تخلف زیر پوستی مهیا باشد:
الف) استفاده از لفاف و کارتن های مرغوب و رنگ لعاب دار و نوشتن اسم کالا ها به زبان های مختلف و صادراتی جلوه دادن محصولات
ب) درج عکس خریداران روی کارتن محصولات . همان طور که اداره پست عکس افراد را به صورت تمبر شخصی چاپ می کند ، صاحبان کارخانجات نیز می توانند با این شیوه مردم را بچاپند ، یعنی عکس آنها را روی محصولات چاپ کنند.
ج) بزرگتر کردن قوطی و جعبه و تغییر ندادن وزن و حجم . مثلاً نیم کیلو رب را در قوطی یک کیلویی جا سازی کنند و با این روش حتی می توان قیمت را نیز از دوران ماقبل هدفمندی نیز پائین تر آورد.
د) استفاده از ترفند اشانتیون یا جایزه . در این روش می توان به بهانه دادن دادن جایزه در هر 3 میلیون قوطی یا کارتن ، یک ربع سکه قرار داد و به همین بهانه فروش ، قیمت ، تولید و ... را  بالا برد.
البته شیوه های دیگری نیز وجود دارد که به دلیل احتمال سوء استفاده و بد آموزی از ذکر آنها معذوریم.

جسد چینی !

معاون آموزشی وزارت بهداشت از عدم تحویل جسد کافی به دانشگاه های علوم پزشکی از سوی پزشکی قانونی گلایه کرد. شجاعی ، رئیس پزشکی قانونی کشور نیز اعلام کرد : اینکه دانشگاه ها بیش از حد نیاز جسد برای تشریح می خواهند معقول نیست.( هفته نامه سپید اردیبهشت 90)

بعد از خواندن این دو خبر در جراید ، به همراه آقا رسول تحقیقات نیمه گسترده ای در خصوص نحوه تامین جسد برای تشریح در دانشگاه های پزشکی ، نیاز بیش از به جسد در دانشگاه های کشور و مظنه جسد در بازار فعلی انجام دادیم ولی به نتایج متقن و روشنی دست پیدا نکردیم و به ناچار یافته های خود را بر اساس اظهارات برادر زاده آقا رسول ( مرده شور پزشکی قانونی ) تنظیم کردیم. ایشان روز گاری در ژاپن در یک قبرستان مشغول به کار بود و به علت گذاشتن شیشه آب مقطر در بینی متوفیان اخراج شد!( ژاپنی ها معتقدند اگر هنگام سوزاندن جسد ، صدای ترکیدن جمجمه به گوش برسد گناهان فرد آمرزیده می شود و به کارکنان قبرستان انعام تُپل می دهند. صدای ترکیدن شیشه آب مقطر هم کم از صدای ترکیدن جمجمه متوفی نیست!)

بگذریم. آقا سالار می گوید: « بیشتر این اجساد از غیر مسلمانان کشور های مختلف تهیه می شوند و البته کیفیت خوبی ندارند. به عقیده ایشان جسد باید رو پا و سرحال باشد! و از سلامت نسبی برخوردار باشد.»علی الظاهر اجساد این اجنبی های همه چیز خوار به درد لای جرز هم نمی خورد چه برسد به تشریح. نگرانی دیگر ایشان از تنظیم قرار داد محرمانه با چین جهت واردات جسد های چینی به کشور می باشد که به زعم ایشان صنعت جسد و کالبد شکافی کشور را دچار نابسامانی و رکود خواهد کرد. ایشان اعتقاد دارند اجساد چینی اولاً گوشت و گِل خوبی ندارند و با توجه به امید به زندگی بالا در کشور چین بیشتر اجساد چینی استخوانی هستند و بافت محکم و به درد ندارند. در ثانی به علت علاقه وافر چینی ها به خوردن انواع و اقسام جَک و جانور ، ساختار داخلی آنها کلاً تعطیل است و با تشریح امعاء و احشاء آنها ، چیزی عاید پزشکان جوان نخواهد شد و بیشتر گمراه می شوند و اساتید نیز مجبور می شوند برای تفهیم یک موضوع ساده یا نشان دادن یک عضو داخلی معمولی ، دل و روده چندین جسد را بیرون بیاوردند و به همین علت است که دانشگاه های کشور با کمبود جسد روبرو شده اند!

در ضمن ایشان تنها راه حل مشکل جسد در دانشگاه های کشور را تاسیس بانک جسد و راه یابی صنعت جسد به بازار بورس و فرا بورس دانست.

هدفمندی جرائم رانندگی

بعد از هدفمندی جرائم رانندگی ، تصور ما بر این بود که میزان جرائم رانندگی به طرز چشمگیری « کم » و حتی زبان اقا رسول لال «کمتر» خواهد شد. ولی متاسفانه یا خوشبختانه تغییر چندانی حاصل نشد . ( لااقل در ولایت ما که چیزی دیده نشد) . موتوری ها کماکان کلاه کاسکت که خوب است یک کلاه نمدی هم بر سر خود نگذاشته اند. بستن کمربند ، توقف روی خط عابر پیاده ، عبور از چراغ قرمز ، رعایت سرعت مطمئنه و ... کما فی السابق منوط به حضور پررنگ یا کمرنگ پلیس دارد. البته با توجه به شواهد و مستندات موجود و تحقیقات کتابخانه ای آقا رسول ، دلایلی برای این رفتار های حادثه ساز تببین شده که به آگاهی می رسانم:
1) بوی بهبودی اوضاع : به قول شاعر که می فرماید : « بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم» ظاهراً بعد از پرداخت نقدی یارانه ها اوضاع مالی مردم بهتر شده و حتی برخی از محل پس انداز مابقی یارانه برای خود کار و کاسبی هم راه انداخته اند. بنابراین پرداخت این قبیل جریمه ها ، برای هیچکس دغدغه محسوب نمی شود.
2) چرک کف دست : جریمه علی القاعده باید روی رفتار اشتباه ، تاثیر گذار باشد تا از تکرار آن جلو گیری کند. وقتی در ورزشگاه ها از میزان توهین ، تهدید و ضرب و شتم داور ، شکستن صندلی و صدور انواع و اقسام فحش خاربار با جرائم نقدی کاسته نمی شود ، اینجاست که متوجه می شویم پول مثل چرک کف است و هیچ ارزشی ندارد و ارزش ها و معیار های باشگاه مقدم بر هر نوع هزینه ای است. بنابراین زود رسیدن ، نشان دادن دستْ فرمان ( علی الخصوص به جمعیت نسوان) ، گرفتن ماشین مدل پائینی که از ما سبقت گرفته در سه سوت ، لائی کشیدن ، تیک آف ، دستی کشیدن و قس علی هذا القیاس...  مقدم بر هر نوع رفتار در رانندگی می باشند و اگر برای حفظ این ارزش ها هزینه کنیم ، جای دوری نخواهد رفت.
3) نهادینه شدن رفتار ها : از قدیم گفتن « ترک عادت موجبه مرضه.» من فکر می کنم مسئولین راهنمایی و رانندگی قبل از اصلاح قوانین جرائم ، بهتر است تکلیف مردم را با ضرب المثل ها روشن کنند. از یک طرف مردم را به رعایت و توجه به هنجار های روانشاختی سوق می دهیم و از طرف دیگر از مردم می خواهیم رفتار و عادت 40 یا 50 ساله خود را یک شبه تغییر بدهند و مثلاً در بین خطوط رانندگی کنند یا از سمت راست سبقت نگیرند! عواقب و کنش منفی حاصل از این تداخل هنجار ها و ناهنجار ها به مراتب بیش از چند حادثه ریز و درشت رانندگی هزینه ساز خواهد بود و در این صورت موقع بررسی مدارک رانندگی پلیس باید تائیده سلامت روان هم از راننده مطالبه کند.
در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین محترم راهنمایی و رانندگی که سعی در برقراری نظم و ایجاد ترافیک روان دارند به اطلاع می رسانیم رانندگی در کشور ما ،  ملقمه ای مرکب از تلفیق چندین هنر ، مهارت و شاخصه است که درهیچ کجای دنیا به چشم نمی خورد. شعبده بازی ، تر دستی ، اعتماد به نفس ، سرعت عمل ، شهامت ، تخمین مسافت ، دید وسیع ، چشمان تیز بین ، پیش بینی ، حدس و گمان ،  التماس و درخواست ، نقش بازی کردن ، تجزیه و تحلیل ، آگاهی از روان شناسی شخصیت ، تعارف هزینه ناهار ، ساخت داستان های فی البداهه سوزناک ، عشقی و حتی جنایی ، تغییر آنی میمیک صورت ، جنون آنی ، ندیدن آنی تابلو یا پلیس و ... بخشی از مولفه های یک راننده زِبَر دست می باشند که خدا وکیلی با جریمه نمی توان این مهارت ها را در حین رانندگی ، حذف یا کمرنگ کرد و رفع عیب هر کدام از این موارد ، مکانیک خاص خودش را می خواهد!

بهانه های هوایی

حکیمی فرزانه را گفتند دانی علت اطاله1 ساخت گذر ابر به علی آباد کدام است؟ حکیم نگاهی در ایشان بیفکند و بفرمود: «‌ جانان من ، حرمت ساخت جاده ، کم از بزرگراه و اتوبان نخواهد بود و پی آن باید محکم گرفت تا تَرک تَرک نشود.» حکیم را گفتند : « پی محکم است و بیش از صد ها کرور سنگ و شن و ماسه در زیر جاده کوفته اند و بزرگانی همچون شادروان عباس کَل سالها  بر امر کوبیدن نظارت مستمر و چشمگیر داشته اند.» حکیم چین در جبین بینداخت و بگفت: « جاده سازی مصالح نیکو و سیاه ماده 2 فراوان طلب کند. در ثانی باید بودجه ای دولتی بر آن مقرر داشت تا در نیمه کار ، کفگیر به ته دیگ بر نخورد.» گفتند: « بودجه معین و به قدر کفایت است.» حکیم گفت: « همچنان که برای ساخت یک چشمه دوره المیاه3 ، اخذ مجوز از ذیصلاحْ مراجع ضرورت است ساخت گذر نیز بدون مجوز دولتی ها خلاف ثواب است که جاده بدون مجوز به سان چارپای بی زین و لگام است و همانند تیم سرخ جامگان پایتخت هر کس دعوی مالکیت آن کند و در آن جولان دهد.» گفتند:« ای بزرگ ، ساخت این جاده مصوبه هیات دولت است و تا بحال رجال و دانایان زیادی بر ساخت این معبر صحه گذارده و تکمیل آن را از ضروریات و امور ثواب در بلاد گلستان و سمنان دانسته اند.» حکیم لختی اندیشید و بگفت: « شاید در این گذار به اشجار و سکنه آسیب جدی وارد خواهد شد که عده ای از دلسوزان کٌنده لای چرخ این واقعه می نهند.» گفتند : « حکیما ، تو خود بهتر آگهی که سکنه بیش از دلسوزان ، بر اشجار دلسوزی کنند و چه بسا اگر این گذر مهیا بودی ، در حریق قبلی ، اشجار کمتری بسوختی.» حکیم محاسن خویش بخارید و بفرمود: « جانان من بهانه های زمینی که می توان بر ساخت یک گذر گرفت و در ساخت آن وقفه آفرید ، از این بیش ندانم. باقی بهانه ها ، قطع به یقین هوایی و فرا زمینی اند و در مخیّله من نگنجند. مرا از حل این پیچیده معمّا معاف بدارید.»

1- طولانی شدن
2- قیر
3- دستشویی

سفر به دور دنیا با بچه های موسسه

در گذشته برای انجام هر کاری یک شیوه منطقی و عقلانی وجود داشت و کمتر کسی به فکر ابداع شیوه های مازوخیستی و من در آوردی می افتاد ، مگر به نیت کسب در آمد یا سر کیسه کردن خلق الله. مثلاً در قدیم تنها راه ترک سیگار ، نکشیدن سیگار بود. اما امروزه استفاده از چسب نیکوتین ، گوی نیکوتین ، گوشواره نیکوتین ، کمربند نیکوتین ، استفاده از قلیان یا حتی برخی مواد مخدر ارزان قیمت و کم خطر نظیر کراک ! از جمله راهکار های ترک سیگار می باشند که صد البته وقتی خانواده ها در می یابند که مثلاً هر وعده قلیان معادل یکصد نخ سیگار ضرر دارد ، همان سیگار کشیدن را به این نوع ترک ، ترجیح می دهند. بگذریم .  در ایام ماضی تنها راه درس خواندن و طی مدارج عالی تحصیلی نیز ، خواندن کتاب و مطالعه منظم و مستمر و رفتن به دانشگاه بود. اما امروزه برای به اصطلاح درس خواندن یا به عبارتی مسخره کردن علم و دانش راه های فراوانی وجود دارد که از چسب و کمربند نیکوتین خنده دار تر و بامزه ترند. استفاده از سی دی های کارتون که لابلای آنها اندکی مطالب درسی گنجانده شده ، تبلیغ انواع بازیهای اعتیاد آور با توجیه تقویت حافظه و بالا بردن ضریب هوشی ، تولید انواع جعبه و کارتن های مختلف جی 5 و جی 6 و جی 7 و ... ، درس خواندن و رفع اشکال از طریق ماهواره ، اینترنت و موبایل ، شرکت در انواع و اقسام کلاس های آموزشی و ضد آموزشی با مخلفات ( پشتیبان ، همراه ، رفیقم اینا و ...) و در نهایت هم سفر به دور دنیا با بر و بچه های موسسات آموزشی از این روش های با کلاس عصر جدید محسوب می شوند. البته گردانندگان و مبدعین این گونه محصولات و خدمات  از سویدای ضمیر به فکر قبولی بچه ها و بالا بردن ضریب موفقیت دانش آموزان در آزمون های درسی هستند و لحظه ای به موضوعات مادی نمی اندیشند. اما ذکر این نکته ضروری است که از درس خواندن با این روش های کم چرب چیزی عاید کسی نمی شود و دوستان توجه داشته باشند درس خواندن باید از طریق مطالعه مستمر صورت گیرد و برای رفع خستگی حاصل از مطالعه می توان از این امکانات استفاده کرد و با بچه ها به دور دنیا سفر کرد نه اینکه در طول سال در حال مسافرت به دور دنیا باشید و هر وقت حوصله تان سر رفت ، چهار صفحه هم کتاب بخوانید! شب به خیر