طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

موسسات اعتباری و مهرداد پولادی!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

وام سی میلیونی با کارمزد 2 درصد!


وام سی میلیونی با کارمزد 2 درصد!

از خدا پنهان نیست از شما چه پنهان ما به جز پول کلاً از بانک، وام، چک و سفته، برات و ... دل خوشی نداریم.( نه پدر جان برات جوشکار دیگه کیه؟! بَرات نوعی سند بانکی است که بر اساس آن شخصی به شخص دیگری امر می‌کند مبلغی در وجه یا حواله کرد شخص ثالثی در موعد معینی بپردازد.) اما وقتی صحبت از بیت المال و کمک به دولت و بانک مرکزی به میان می آید، برای ما شهرام بهرام ندارد و بدون فوت وقت سعی می کنیم دولت ها را از راهکار های هرمنوتیک و خردمندانه مان بهره مند کنیم. 

فلذا امروز اگر ریا نباشد قصد داریم در خصوص معوقات بانکی افاضه کنیم. چون این معوقات عین واردات همین طوری روند صعودی پیدا کرده اند و میزان معوقات از دوران مردی که می خواست همه کار ها را یک تنه انجام بدهد، بالاتر رفته اند! 

اکبر سهیلی‌پور رئیس سازمان حسابرسی است که به مهر اعلام کرد: براساس آخرین آمار و طبق اطلاعات کلی میزان رقم مطالبات معوق نظام بانکی با احتساب سود و تمام تشکیلات به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.( به نقل از خبرگزاری مهر)

اولاً این ماجرای بدهکاری و طلبکاری داستان جدیدی نیست و ریشه در اعماق تاریخ دارد. منتهی در گذشته همواره بزرگان طلبکاران را به صبر دعوت می کردند: طلبکار باید صبور و حمول

بنابراین عجله در دریافت این مبلغ ناچیز به هیچ عنوان صلاح نیست و به قول  قدما « ملک دو جهان را به طلبکار دهند!» اما از آنجایی که دولت هم آخر سالی گرفتاری های خودش را دارد و باید چاله چوله های اقتصادی را پر کند، یک پیشنهاد اساسی و کار گشا ارائه می کینم: 

 این طور که از شواهد و قرائن بر می آید ظاهراً وام های میلیاردی نیاز به ضامن و وثیقه و این طور جنگولک بازی ها ندارد و از آنجا که راهکار ما بر پایه مستندات و مدارک بانکی است، به وام های میلیاردی کار نداریم. البته در خصوص وام های خرد هم اگر باز پرداخت صورت نگیرد، مشکل چندانی به وجود نمی آید، چون کارمندان و فرهنگیان مثل شیر عهده دار بازپرداخت ضمانت وام های دریافتی هستند و بدون هیچ منتی به وظیفه خود عمل می کنند. جالب اینکه همین کارمندان برای دریافت وام اعتبار ندارند، ولی ضمانت شان با فیش حقوقی 1300 تومانی هم برای دریافت وام 100 میلیونی کفایت است! اما راهکار های اساسی در خصوص وصول معوقات بانکی ...

الف) وام سی میلیونی : از آنجایی که تقریباً تمامی کارکنان دولت و فرهنگیان عهده دار ضمانت چندین وام هستند و سر رسید بسیاری از این وام ها هم سر آمده است، پیشنهاد می شود دولت اعلام کند یک 30 میلیونی با سود 2 درصد به فرهنگیان و کارکنان دولت پرداخت می شود. بالتبع وقتی این افراد برای دریافت وام مراجعه می کنند، بدهی معوقه وام گیرندگان نیز جزء دیون آنها محسوب می شود. از سویی چون مبلغ وام 30 میلیونی و سود دو درصد وسوسه انگیز است، این عزیزان یا به وام گیرندگان فشار می آورند یا خودشان اقساط عقب افتاده وام های دوستان و آشنایان را پرداخت می کنند و معوقات به صفر می رسد. بعد هم بانک مرکزی دبه کند، یا شرایطی را برای دریافت این وام اعلام کند که شامل حال چهار نفر بیشتر نشود و  اجرای این بخشنامه متوقف شود.


ب) وام متمرکز: پیشنهاد بعدی این است که به منظور یک کاسه کردن معوقات و مشخص کردن آمار دقیق بدهکاران بانکی، خود بانک مرکزی یک وام به میزان بدهکاری های افراد به هر بدهکار پرداخت کند تا همه وام های خود را صاف کنند و فقط به بانک مرکزی بدهکار باشند. با این روش دیگر بانک مرکزی برای حساب و کتاب معوقات مجبور به نامه نگاری به سایر بانک ها نیست. فقط دوستان عنایت داشته باشند هنگام پرداخت این وام، دور کارمندان و معلمان را بابت ضمانت خط بکشند؛ چون چوب خط این عزیزان به اندازه کافی پر شده است!


انصرافی ها 4!

انصرافی ها 4!

تقریباً یک سالی است که دولت اعلام کرده است حذف یارانه ثروتمندان آغاز می شود؛ اما هنوز این امر محقق شده و فعلاً ما و ثروتمندان را در یک طبق خوشه بندی می کنند. سال گذشته بعد از تلاش های شبانه روزی رسانه ملی در خصوص انصراف از یارانه، در عمل افراد زیادی انصراف ندادند. در این مدت انواع و اقسام تکنیک ها و ترفند ها به کار گرفته شد؛ از توهین جناب ارسطو در سریال پایتخت گرفته که فرمودند یارانه مال فقیر بیچاره ها می باشد تا ربط دادن انصراف از یارانه به مسائل ماوراء طبیعی و ... فقط کم مانده بود در تبلیغات کفش های شرکت فلان عنوان شود، از وقتی با این کفش ها آشنا شدم سردرد و کمر درد و پا درد و شکم درد و ... یادم رفته و دیگه هیچ نیازی هم به دریافت یارانه احساس نمی کنم!

البته تا جایی که حافظه تاریخی و جغرافیایی ما قد می دهد، قرار بود در این طرح حامل های انرژی به قیمت اصلی با خلق الله حساب شود و بخشی از این پول به صورت یارانه به مردم کم در آمد بازگشت داده شود و اصلاً قرار نبود اقشار مرفه یارانه دریافت کنند، اما متوجه نشدیم که چطور آمار جماعت یارانه بگیر از کل جمعیت کشور هم بالاتر رفت! به قول پسرخاله در سریال کلاه قرمزی «رفتیم محضر یک ماشین به نام بزنیم نفهمیدیم اون وسط چی شد که یکیو طلاق دادیم. من اصلاَ زن نداشتم. الانم 5 ساله که دارم مهریه می دم!»

علی ای حال با عنایت به اینکه وظیفه ذاتی ما اصلاح امور و تلاش در جهت رفع نواقص می باشد، چند رهنمود مدبرانه و گارگشا ارائه در این خصوص می کنیم:

الف) ایجاد بانک اطلاعاتی درست و حسابی: در بیشتر کشور های دنیا دسترسی به میزان اموال افراد حتی سران مملکت از طریق اینترنت امکان پذیر است. همین هفته روزنامه ها اعلام کردند: بیل گیتس با دارایی 2/78 میلیارد دلار بزرگترین ثروتمند جهان است. اما اینجا میزان اموال هیچ کس مشخص نیست. همین عمو سیفی خودمان سرایدار مفخم مدرسه؛ سال قبل وقتی از باجناقش 200 هزار تومان دستی درخواست کرد، باجناقش مدعی شد با سیلی صورتش را سرخ نگه می دارد و اگر یارانه نباشد، چرخ زندگی اش نمی گردد. بعد در ایام تعطیلات نوروز سر از دوبی در آورد! فلذا توصیه می شود دولت برای یک بار هم که شده با همکاری اداره دارایی، مالیات، ثبت اسناد و ... یک بانک اطلاعاتی جامع از میزان دارایی های ملت تعیین کند و از طریق سایت اعلام شود.

ب) تعریف دقیق ثروت: هر چند ما در مدرسه به بچه یاد می دهیم ثروتمند حقیقی کسی است که بتواند چیزی را بخرد که قابل خریداری با پول نیست؛ مثل سلامتی، فرزند صالح، درک و شعور و ... ولی خواهشاً مسائل اقتصادی را به مسائل اخلاقی گره نزنید.

پ)تاسیس بانک یارانه: به منظور استفاده بهینه از یارانه پیشنهاد می شود هر ماه مبلغ 5 هزار تومان یا بیشتر از مبلغ یارانه کم شود و از طریق «بانک یارانه» بین افرادی که در آمد پائین تری قرعه کشی شود و وام دراز مدت و کم بهره اعطا شود. اقساط این وام نیز از طریق یارانه پرداخت شود و نیازی به ضامن و چک و سفته نباشد. البته به شرطی که دو روز دیگر این بانک هم مثل سایر بانکها وارد عرصه سفته بازی و بنگاهداری نشود و فقط به ثروتمندان وام ندهد!

 

شماره های تلفن

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.