طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

مبانی اختلاس 2!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

نماز اولین هدیه خداوند به بشریت

نماز هدیه معنوی خداوند به بشریت

یکی از چالش های اساسی بین مذاهب، ارتباط با خالق هستی است. ادیان مختلف راه های گوناگونی را برای اتصال به آفریننده آسمان ها و زمین نماز بیان کرده اند که در بسیاری از انها دشواری ها و سختی هایی نهان است. اما در بین ادیان الهی تنها دین اسلام است که بی تلکف ترین و ساده ترین راه ارتباطی با معبود را معرفی کرده است. بله نماز.... نماز را می توان اولین، مهم ترین، عمومی ترین و در یک کلام اساسی ترین طریقت خدا شناسی و ارتباط با معبود قلمداد کرد. سادگی و بی تکلف بودن این طریقت باعث شده تا انسان ها در زمان گرفتاری و غم به نماز روی بیاورند و با خدای خود راز و نیاز کنند. از سویی لذت ارتباط با خدا باعث می شود تا بندگان صالح در زمان خوشی و شادی نیز روی به خالق بی همتا آورده و نماز شکر به جای آورند.

داشتن ظاهری آراسته و تمیز در زمان ارتباط با خالق هستی، توجه به حضور در مکان مناسب و عدم پذریش نماز در مکان غصبی، دوری از زشتی ها و گناهان به واسطه پذیرش منویات نماز و دیگر اثرات مثبت این نیایش باعث شده تا نماز به یکی از محبوب ترین اعمال دینی تبدیل شود. نشاط روحی و جسمی و آرامش معنوی این راز و  نیاز بی تکلف باعث  شده تا حتی گناهکاران در اولین قدم بازگشت به سوی معبود، نماز را به عنوان اولین گام ، تجربه کنند.

جالب اینکه هر قدر نماز عارفانه تر و با حضور قلب بیشتری انجام شود، اثرات آن تا ساعت ها یا روز ها در وجود آدمی تجلی و ماندگاری دارد و در نوع نگاه ، رفتار و حتی کلام آدمی تاثیر گذار است.

در یک کلام نماز را می توان هدیه ای الهی برای نسل بشر و شاه کلید معراج انسان خاکی تا اعلی ترین درجات و جلسات  دانست. بزرگان دین هم نماز را سدی در برابر گناهان، توشه مومنان در روز جزا، حصاری در برابر منکر و در یک کلام سیره اساسی پیامبران می دانند. 

 

ثروتمندان

وکیل مدافع ثروتمندان!

چند روز قبل اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز در مراسم تجلیل از یکی از کارآفرینان اقتصادی گفت: در کشورمان عده‌ای کم‌توجه و حسود هستند و نمی‌خواهند آینده کشور را ببینند و زمانی که فردی را می‌بینند دارای ثروت بالایی هستند، دنبال راهکارهایی برای زمین زدن او هستند!

ظاهراً جناب جهانگیری فراموش کرده اند که تقریباً شش سال از حضور روحانی به عنوان رئیس دولت در کشور می گذرد و تنها عایدی مرم از این دوران ، رسیدن به سطحی از زندگی است که هیچ کس از آینده اقتصادی خود و مملکت با اطلاع نیست و این بی تدبیری  و اوضاع نابسمان اقتصادی ازیک سو  باعث افزایش ثروت ثروتمندان و از سوی دیگر منجر گسترش فقر در جامعه و عمیق تر شدن شکاف بین فقرا و اغنیا شده است.

دردمندانه همسو بودن برخی نمایندگان با دولت و مصلحت اندیشی عده ای دیگر از نمایندگان در امضاء کردن و امضاء پس گرفتن و ... باعث شده تا مجلس هم نتواند به عنوان اهرمی قابل اطمینان ، در قبال بی تدبیری های دولت عکس العمل مناسبی از خود نشان دهد و در احقاق حق موکلان خود تاثیر گذار باشد.

در چنین شرایطی قاچاقچیان، دلالان و افراد صاحب نفوذ زمان را مغتنم شمرده و با استفاده از امضاء های طلایی، رانت های اطلاعاتی و وام های بادآورده مبادرت به ثروت اندوزی های گسترده نمودند که در سال های اخیر بی سابقه بوده است. بلاشک افزایش قیمت خودرو، مسکن، گوشت، رب، و ... منافع بی شماری را نصیب عده ای خاص می کند که نه تنها مالیاتی نمی پردازند، بلکه در پرداخت اقساط و معوقات بانکی شان نیز هیچ عجله و اراده ای ندارند!

اقدامات این عده که برای رسیدن به ثروت از هیچ اقدامی فروگذار نیستند، منجر به بیکاری، گسترش فقر، تعطیلی کارخانجات، بدهکاری و ورشکستگی و ... جمع کثیری از شهروندان و تشکیل صف های طولانی گوشت و مرغ و گرانی گسترده در سطح کشور شده است و هیچ اقدام تاثیر گذاری در مقابله با مفسدین اقتصادی دیده نمی شود. در واقع اگر هم اقدامات مختصری هم صورت گرفته  تاثیرگذاری خاصی نداشته است چرا که هر روز شاهد گسترش بیشتر تخلفات اقتصادی به ویژه در بازار طلا و سکه، مسکن، خودرو و مایحتاج اصلی مردم هستیم. 

پا روی حق نگذاریم کشور در سال های پس از انقلاب در حوزه علم و فناوری، ارتقای توان دفاعی و نظامی، دستیابی به صنعت هسته ای بومی، علم ژنتیک و سلول های بنیادی، توسعه بهداشت و درمان و تربیت متخصصان خبره در این حوزه و مسائلی از این دست به شدت پیشرفت کرده است و تنه به تنه کشورهای سرآمد دنیا در این حوزه ها می زند، اما همچنان اقتصادمان که به شدت دولتی و رانت محور است ، آسیب پذیر و شکننده است و  این ولنگاری اقتصادی تمام ارکان کشور و جامعه به ویژه اقشار آسیب پذیر را تحت الشعاع قرار داده است. .

بخشی از این ولنگاری اقتصادی ماحصل استفاده از افراد ناکاربلد و غیر متخصص است که تاکنون حجم عظیمی از منابع کشور را به نابودی کشانده اند. در همین روزهای اخیر، معاونت پارلمانی وزارت علوم در نامه ای به معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی اسامی چند تن از وزیران دولت را که خواسته شده بود بررسی هایی درباره مدارک تحصیلی آنان صورت بگیرد، که مطابق با آن مشخص شد وزیر صنعت، معدن و تجارت بر خلاف آنچه عنوان می شود، دارای مدارک فوق لیسانس و دکترای علمی و مورد تأیید وزارت علوم نیست!

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که سوء استفاده از خویشتنداری و نجابت مردمی که برای محافظت از این آب و خاک و آرمان های مقدس شان حتی از بذل جان هم فروگذار نکرده و نخواهند کرد، به هیچ عنوان پذیرفته نیست و شاید وقت آن رسیده باشد تا دولتمردان خیلی زود برای اوضاع نابسامان اقتصادی فکری اساسی کنند و آقای جهانگیری در عوض دفاع از ثروتمندان، خود را جای کارگران حسودی بگذارد که چند ماهی است حقوق نگرفته اند ولی به دنبال زمین زدن ثروتمندان هستند!