طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

قاچاق میوه و سواد اقتصادی ما!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

سیگار مشکل گشا!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

تلگرام و فضای انتخاباتی

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

سفر به ماه و پاگشا شدن بانکهای خارجی!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

سفر به ماه و پاگشا شدن بانکهای خارجی!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

تسهیلات سفر به ماه!

تسهیلات سفر به ماه!

درست است در هزاره سوم سفر به سایر کائنات چه به صورت مجازی و چه به صورت واقعی امری طبیعی است و از شنیدن اخبار سفر فضانوردان به سایر کرات کسی انگشت حیرت به دندان نمی گیرد ولی وقتی در جراید می خوانیم و می شنویم سفر به کره ماه برای هموطنان ما نیز امکان پذیر شده، کمی تعجب می کنیم. فی الواقع تا دیروز اگر خلق الله « وز دور بوسه بر رخ مهتاب می‌زدند» و یا مثل سهراب « به بوئیدن یک سیب یا بوته بابونه خوشنود بودند و به یک آینه وابستگی پاک داشتند،» الان اوضاع توفیر کرده و مردم به کمتر از بیست هزار فرسنگ زیر دریا و چند هزار پا روی هوا رضایت نمی دهند! 

خدا وکیلی اگر ما می دانستیم این لغو تحریم ها و ورود به عصر پسا برجام این چنین مایه خیرات و مبرات خواهد شد، کمتر حرص می خوردیم و این قدر از خطر حذف یارانه ، رکود، گرانی، بیکاری و ... دم نمی زدیم و دامنه خواسته هایمان را به دور دست ها پرواز می دادیم. حتماً می پرسید: سفر به ماه چه صیغه ای است؟! شوخی فضایی است! دروغ 13 است! شما مثل اینکه اصلاً جراید مملکت را تورق نمی فرمائید؟! نکند زبانم لال نکند شما هم احساس خوش صدایی می کنید و فقط شبکه های ... بر شیطان رجیم لعنت... بگذریم ...

و اما سفر به ماه ... قصه از این قرار است که شرکت گردشگری علیصدر گردشگر به کره ماه می فرستد و به قول شاعر «صبا گر مایه داری، وقت وقت است!» اصل خبر به روایت جراید...

« مدیر بازرگانی شرکت سیاحتی علیصدر از دریافت مجوز انحصاری تور ماه‌گردی ایران توسط این شرکت خبر داد. مصطفی عزیزیان در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این خبر، اظهار کرد: از هم‌اکنون می‌توانیم علاقه مندان را از طریق تور خارج از جو به کره ماه اعزام کنیم. وی با بیان اینکه سفر به کره ماه از طریق کشور آمریکا صورت می‌گیرد، افزود: در تور خارج از جو یکروزه فرد به مدت 6 ساعت بالا میرود و در تور 17 روزه فرد یک شب در ایستگاه فضایی اقامت کرده و دور کره ماه را میزند. وی تصریح کرد: البته انجام این امر بستگی به توانایی جسمانی افراد دارد به طوری که باید از وزارت ورزش تأییدیه سلامت جسمانی آورده شود سپس افراد در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و در صف انتظار می‌مانند تا با فضاپیما به کره ماه سفر کنند. وی با بیان اینکه تور ماه‌گردی متقاضی زیادی دارد، عنوان کرد: قیمت یک‌ روزه تور خارج از جو 350 میلیون تومان و 17 روزه، 4 میلیارد تومان است.» ( روزنامه همدان پیام – 3 بهمن 94) 

خدا را شکر ما در این سال ها رژیم غذایی سالمی داشتیم و ورزش را هم فراموش نکردیم و الان لنگ تائیده سلامت جسمانی از وزارت ورزش نیستیم. وگرنه معلوم نبود الان برای گرفتن این تائیده باید به چه کسانی رو می زدیم. دوره آموزشی و ایستادن در صف هم خوراک ماست. فقط بحث مالی سفر پیش می آید که قطع به یقین دولت تدبیر و امید فکری هم برای خروج صنعت گردشگری از رکود خواهد کرد و تسهیلات سفر به ماه را ردیف خواهید کرد. 


فقط عزیزانی که عزم شان را برای سفر به ماه جزم کرده اند تا دو روز دیگر به در و همسایه پز بدهند؛ در جریان باشند، به احتمال قوی یکی از آیتم های حذف یارانه خانوارها، سفر به ماه خواهد بود و بعید نیست دولت یارانه افرادی که در سال یک یا دو بار به ماه و سایر سیارات سفر کنند، قطع کند! از ما گفتن بود! 


هر که را می نگرم در بر او قلیان است!

هر که را می نگرم در بر او قلیان است!

ای مرده شور ترکیب و صدایت را ببرد... نه آقا جان با شما نیستم. منظورم قلیان است که هر جا پا می گذاریم صدای ناهنجار و بوی گندش فضا را پر کرده است و خلق الله همه در فاز قلیان هستند و به قولی« هر که را می کنگرم در بر او قلیان است!» ما نفهمیدیم این خانواده هایی که با قلیان به پارک می روند قصد دارند هوایی عوض کنند یا هوای پارک را عوض کنند؟! 


سالی 65 میلیارد نخ سیگار در مملکت دود می شود؛ آلودگی هوا هم در حال آچار کشی شش های ملت است. آن وقت ملت این دود قلیان را کجای شش شان جا می دهند از دایره فهم بشری ناقص ما خارج است؟!

هر چند اطلاعات دقیقی در خصوص خاستگاه قلیان وجود ندارد و هنوز هیچ کشور آن را به نام خودش در یونسکو ثبت نکرده است ولی هر کس که برای اولین بار صدای قل قل این ناهنجار را در آورد کار درستی نکرد. ان شاالله خیر نبیند. البته در گذشته که مردم سرگرمی چندانی نداشتند باز هم استعمال دخانیات و قلیان فراگیر نبود و هر از گاه آن هم تفننی دو تا پک به قلیان می زدند. چرا که قدیم این طور نبود ملت تا بوق سگ بیدار باشند؛ هی کانال تلویزیونی عوض کنند یا در گروه های مختلف و فضای مجازی سرک بکشند و نصف شب تازه ذغال قلیان را عوض کنند و تنباکوی عصاره زیتون اسپانیایی یا اکالیپتوس زرد روی آن بگذارند. قبلاً طرف خسته و کوفته از سرکار بر می گشت و بعد از شام بانوی منزل قلیان چاق می کرد آن هم با تنباکوی خوانسار . آقا هم هنوز دو تا کام نگرفته بدون مسواک و نخ دندان خوابش می برد و همان جا روی زمین می خوابید و خواب هفت تا پادشاه را می دید. 

اما الان دوره زمانه پشت رو شده و قلیان به یکی از اولویت های اولیه نسل جوان بدل شده است و استعمال قلیان در تراس، زیرزمین، حیاط، اطاق خواب، دالان، تختگاه، ایوان، مهتابی، بهار خواب، حوضخانه، حمام ، خوابگاه، پارک، جنگل، کوه، رستوران و حتی در خودرو امری طبیعی تلقی می شود. فکر کنم تنها جایی که قلیان هنوز فتح نکرده است سینما و فرودگاه است! شوربختانه گرفتار شدن در دام قلیان نیازی به طی سیر طبیعی «مصرف یواشکی»، «گرایش به مصرف»، «مصرف آزمایشی»، «مصرف گاهگاهی و تفننی»، «سوءمصرف» و «وابستگی» دیده نمی شود و هر کس یکی دو بار پک بزند، مشتری دائم می شود!

کار تا جایی بیخ پیدا کرده که خانم دکتر ورا سیلوا، رئیس دبیرخانه کنوانسیون منع دخانیات سازمان بهداشت جهانی هم  از افزایش استعمال دخانیات و قلیان در کشور نگران شده و در این خصوص هشدار داده است. ( روزنامه جوان -30 دی 94) 

از سویی مبارزه با این پدیده هم گرفتاری های خودش را دارد. لاکردار عین مشک پاره است! جلوی مصرف آن را در قهوه خانه ها می گیرند، صدای قهوه چی ها در می آید. مصرف آن در مکان های تفریحی ممنوع می شود، مصرف سایر مواد خاک برسری بالا می رود. جلوی قاچاق تنباکوی میوه های را می گیرند، نوع روان گردان آن ظهور می کند. جلوی واردات ذغال چینی را می گیرند، درخت های نارنج شیراز به ذغال تبدیل می شوند و باقی داستان ...

هر چند برگزاری سمینار، همایش، کنسرسیوم، تشکیل کمیته ملی مبارزه با قلیان ، نشست های تخصصی ، برنامه های تلویزیونی و ... در کاهش مصرف قلیان بی تاثیر نیست و اگر این برنامه ها برای قلیانی ها آب ندارد برای عده ای نان دارد؛ ولی حقیر بر اساس رسم معهود و شیوه مالوف چند راهکار کاربردی ارائه می کند: 

الف) راه اندازی خط ملی قلیان: بعد از راه اندازی خط ملی اعتیاد به شماره 09628 و ارایه خدمات مشاوره ای رایگان به عزیزان معتاد، پیشنهاد می شود خط ملی قلیان هم راه اندازی شود. جای دوری نمی رود.

ب) اعطای وام و شغل: پرداخت وام اشتغال، مسکن مهر و وعده عدم حذف یارانه می تواند در ترک قلیان موثر باشد. 

پ) اعلام آمار دقیق و مشخص در خصوص مضرات قلیان: یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود از گرایش جوانان به قلیان کاسته نشود، عدم اعلام دقیق میزان و تعداد مواد سمی موجود در قلیان است. یک روز اعلام می شود 4000 نوع ماده سمی و 70 نوع ماده سرطان زا در قلیان وجود دارد؛ روز دیگر اعلام می شود بیش از 600 نوع ماده سمی و 17 نوع ماده سرطان زا! یک پزشک هر وعده قلیان را معادل کشیدن 100 سیگار اعلام می کند و دیگری معادل یک پاکت. یک کارشناس تولید دود قلیان را 10 لیتر و دیگری 20 لیتر عنوان می کند. خلاصه اینکه تکلیف دوستان قلیانی هنوز مشخص نیست. فلذا پیشنهاد می شود مراجع ذیصلاح اول سنگ هایشان را با هم وابکنند و آمارشان را یک کاسه کنند، بعد در مورد مضرات قلیان اظهار نظر کنند! 


بسی مرغ ما را هزار آفرین!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

کافه اشتغال به صرف یک فنجان بیکاری!

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

اشتغال زایی هوایی در پسا برجام!

باسمه تعالی 

اشتغال زایی هوایی در پسا برجام!

بالاخره به خیر و خوشی «برجام به فرجام» رسید. آدم یاد ماجراهای عشق و عاشقی می افتد! ظاهراً بعد از برداشته شدن تحریم ها و ورود به پسا برجانم قرار است «بوی بهبود ز اوضاع جهان» به مشام ما بخورد و اگر عده ای نظیر کاسبان تحریم و دلالان و مافیای اقتصاد و بازار بگذارند اندکی از زیر بار مشکلات اقتصادی خلاص شویم. فی الواقع اگر دیسک ما بیرون نزده باشد، شاید بتوانیم یک مقدار کمرمان راست کنیم. 

هر چند تا رفع کلی مشکلات راه درازی در پیش داریم، ولی عجالتاً ما قصد داریم امروز به جای پرداختن به امورات از روی زمین، مشکلات را از بالا نظاره کنیم و راهکار هوایی بدهیم.

راستش را بخواهید بعد از برداشته شدن تحریم ها ، قرار است دولت 144 هواپیما خریداری کند. با دیدن این خبر ما یاد مطلبی مربوط به چند سال وزیر محترم راه و شهر سازی دولت گذشته افتادیم که عیناً نقل به مضمون می شود. 

« راه اندازی شرکت های هواپیمایی انحصاری نیست و هر کس تمایل داشته باشد می تواند در خواست خود را ارائه کند. به کسانی که بتوانند حداقل چهار فروند هواپیمای مورد تائید فراهم کنند ، مجوز AOC ارائه می شود.» ( روزنامه جوان - شماره 3620)

هر چند مردی که می خواست همه کارها را یک انجام دهد رفته است و وزرایش را هم با خودش برده است ولی ما و ستون مان فعلاً سر جایمان هستیم و بنا داریم با ایده وزیر قبلی بخشی از پوزه بیکاری را به آسفالت بمالیم. 

اگر خاطرتان باشد یک زمانی سوار شدن به آژانس برای خودش کلاس داشت چه برسد به صاحب آژانس بودن. حالا تصور بفرمائید این آژانس هوایی هم باشد... به علاوه با تاسیس یک شرکت هواپیمایی چند نفر مشغول به کار خواهند شد. از خلبان و مهندس پرواز و مهماندار و کادر پرواز گرفته تا کارمندان امور دفتری و خدماتی و ... تمام این داستان فقط با داشتن چهار فروند هواپیما به واقعیت خواهد پیوست. هر چند برخی شرکت های هواپیمایی با یک هواپیما هم راه اندازی شدند؛ مثل شرکت هواپیمایی مال « ملکی ایر لاین» با مدیریت فتحعلی اویسی! البته  ممکن است در روز های اول کار نتوانید با شرکت های بزرگ رقابت کنید و به قول مولوی « این عرصه کجا شاید، پرواز همایی را » ولی راه هر قدر هم طولانی باشد ، باید قدم اول را برداشت. در ضمن از قدیم گفته اند سر هر چه بزرگتر، دردش بیشتر.... شرکت هواپیمایی هم هر قدر بزرگتر، تاخیرش بیشتر! 

بنابراین نگران تعداد هواپیما ها و نوع آنها نباشید؛ چرا که اولاً به شما وام های کم بهره با اقساط بلند مدت دو سه ساله داده خواهد شد، در ثانی با بالا رفتن کلاس مردم و افزایش روز افزون علاقه مردم به هوا فضا ، مردم دیگر به مدل و تاریخ تولید و انقضای هواپیمایی که به هوا می فرستید توجه نمی کنند و همانطور که پراید فراگیر شد و همه به آن عادت کردند، پرواز هم عادی می شود. 

فقط خدا کند این لابلا مسئولان شرکت های خودرو سازی هوس اشتغال زایی و کار آفرینی نکنند و زبانم لال با اضافه کردن خط تولید پراید بعد از تولید انواع و اقسام پراید سواری و وانت پراید، پراید پرنده تولید نکنند!