طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

دخالت دولت در امور اقتصادی

دخالت دولت در امور اقتصادی

وادادگی دولت در قبال مشکلات و گرفتاری های اقتصادی در سال های اخیر بر هیچکس پوشیده نیست. هر چند توطئه ها و تحریم های ناجوانمردانه، وابستگی اقتصاد کشور به نفت، غارت بیت المال توسط برخی از افراد صاحب نفوذ، رفتارهای هیجانی مردم در قبال اقتصاد و ... در بروز چنین شرایطی تاثیرگذار بوده اند، ولی باید دولت باید مسئولیت سوء تدبیر و مدیریت ضعیفش را بپذیرد چرا که در ابتدایی ترین اموری که باید دخالت می کرد و یا نباید دخالت می کرد، منفعل و کمرنگ عمل کرده است.  بر اساس قانون اساسی و مصوبات جلسات و نشست ها وظیفه هر نهاد و سازمانی مشخص است و بدون تردید این همه بی نظمی و شلختگی در اقتصاد، ماحصل عدم آگاهی از شرح وظایف محوله یا عدم توانایی در انجام وظیفه محوله است.

دردمندانه در شرایط کنونی که مردم نیاز به حل نسبی یا مقطعی مشکلات دارند دولتمردان تنها به صورت یک سخنگو یا رمزگشا از دلایل بروز مشکلات رونمایی کرده و داشتن دو دست برای حل معضلات را کافی نمی دانند!

فی المثل یکی از مسئولان اخیراً علت کمیاب و گران شدن روغن نباتی را ناشی از ترخیص نشدن روغن‌نباتی از گمرک به دلیل مسائل ارزی عنوان کرده است. پیش از این، بارها و بارها، مسئولان محترم در خصوص گرانی‌های عجیب و غریب کالاهای مختلف از جمله خودرو، لوازم خانگی، ماسک، مواد غذایی، گوجه‌فرنگی، کره، مرغ و تخم مرغ، برنج، بلیت هواپیما و هرآنچه که ما مایحتاج است مردم است، دلایل عجیب و غریب اعلام کرده اند که نه کارشناسی شده و نه قابل باور و پذیرش هستند! از گرم و سرد شدن هوا و کاهش نزولات جوی گرفته تا عرق سوز شدن رانندگان حمل بار و تنگ و گشاد بودن شلوار کارگران کارخانجات و هزار و یک دلیل ریز و درشت دیگر ...

جالب تر اینکه هیچگاه در اعلام دلیل گرانی ها و مشکلات به وجود به وجودآمده هیچ مسئولی به عنوان مقصر معرفی نمی شود و هیچگاه سخنی از سوء مدیریت و نبود تدبیر در بروز مشکلات اخیر سخنی به میان آورده نمی شود. استعفا و برکناری هم در این شرایط ذنب لایغفر است و اصلاً صحبتش را به میان نیاورید!

البته شاید باید از آنها سپاسگزاری کنیم که علل اتفاقات فوق‌الذکر را نزد خود محرمانه نگه نمی‌دارند و به صورت شفاف اطلاع رسانی می کنند حتماً بعد از این اطلاع رسانی دقیق انتظار دارند مردم شرایط را درک کنند و همزمان فرزندان خود را قانع کنند و آنها هم با نشان دادن لایک و تکان دادن سرشان، مشغول درس خواندن با نرم افزار شاد شوند!  

ذکر این نکته ضروری است که دانستن یا کشف این اطلاعات اظهر من الشمسی که دولت در خصوص دلایل گرانی ها و مشکلات به وجود آمده منتشر می سازد چندان دشوار نیست و نیاز به هوش یا فراست بالایی ندارد و حتی سرایدار قراردادی مدرسه ما نیز از همه این دلایل مطلع است. خواسته اصلی مردم از دولتمردان و مسئولان حل مشکلات یا کم رنگ کردن اثرات این مشکلات است که زندگی را برای بسیاری دشوار و حتی ناممکن ساخته است.

مسئولانی که برای تصدی پست های مختلف در پاستور و بهشت و مناصب پائین در استان ها و شهرستان ها از سالها دست و پا می زنند و به هر دست آویزی برای تصدی یک پست دست می آویزند، امروز باید در قبال مشکلات به وجود آمده پاسخگو باشند نه سخنگو!

اداره مملکت با راهبرد «5 چرا» تویودای ژاپنی میسر نیست که مسئولان بیایند و در پاسخ به پرسش در خصوص دلیل گرانی، کمبود کالا، علت کم شدن کالا، کمبود ارز و دلیل کمبود ارز، تحریم و دلیل تحریم ها، توطئه خارجی و دلیل ناامنی و جرم را ، بیکاری و بی‌پولی عنوان کنند و بعد هم به خاطر شفافیت در ارائه پاسخ های مستدل و منطقی به پرسش‌ها نمره عالی دریافت کنند و مردم دوباره به آنها رای دهند!

ای کاش فرصتی پیش می آمد و دولتمردان همزمان با اعلام دلایلی به وجود آمدن شرایط اقتصادی موجود ، دستکم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مرور می کردند و به وظایف دولت از منظر قانون می نگریستند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد