طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

استاد زبان

 

مهران دالوندی کارشناس زبان انگلیسی و مدیر آموزشگاه زبان شایان گنبد:

نقش خانواده ها در یادیگری زبان انگلیسی دانش آموزان انکار ناپذیر است

امروزه یادگیری زبان انگلیسی به یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها بدل شده است و اکثر خانواده در خصوص یادیگری زبان انگلیسی توسط فرزندان شان شیوه های متعددی را   آزمایش می کنند. ثبت نام در آموزشگاه ها، به کار گیری معلم خصوصی، خرید سی دی و فایل های آموزشی، خرید تبلت و لپ تاپ و ... بخشی از فعالیت های خانواده ها در این مسیر است. البته تفاوت های فرهنگی و اقتصادی در مدارس نیز یکی از مشکلات خانواده و حتی دبیران است.

 

فرآیند یادگیری هیچ گاه در خلأ اتفاق ﻧﻤﻲافتد و محصول پایانی دربرگیرندۀ تعاﻣﻞهای مختلف فراگیر با دنیای اطراف است. در بیشتر مواقع، زبان آموز در قالب یک رابطۀ دو طرفۀ معلم- زبان آموز سنجیده ﻣﻲشود و در این محدوده، محیط آموزشگاه و کلاس درس، اولین و آخرین ﻧﻘﻄﻪای است که به آن نگریسته ﻣﻲشود. بررسی نحوه تعامل مؤثر بین زبان آموز و خانواده، چگونگی و مقدار دسترسی به کالاهای فرهنگی از قبیل رایانه و اینترنت و تأثیر آن در یادگیری و میزان ارزﺵگذاری خانوادﻩها نسبت به یادگیری زبان انگلیسی بسیار مهم است. یکی از مواردی که انگیزۀ این مطالعه را به وجود آورد، این است که هوش و استعداد تنها عوامل شکست و موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی نیستند و ممکن است مغایرتی بین هدﻑگذارﻱهای مؤسسه های زبان و خانواده وجود داشته باشد. به منظور اشنایی بیشتر با راهکارهای منطقی و بررسی نقش خانواده در کمک به فرزندان شان  در خصوص یادگیری زبان انگلیسی گفتگوی کوتاهی با «مهران دالوندی» از اساتید و دبیران با دانش و مجرب زبان انگلیسی استان گلستان انجام داده ایم. ایشان که افتخار شاگردی اساتیدی چون خادمی و در محمدی را در کارنامه دارند در حال حاضر سرگروه دبیران زبان انگلیسی گنبد کاووس و مدیر  آموزشگاه زبان های خارجه شایان است.

در مورد مدارسی که دانش آموزان سطوح مختلفی دارند،چه باید کرد؟

در برخی مدارس فراگیران تجانس فرهنگی ندارند ،بنابراین با تشکیل کلاسهایی برای خانواده‌ها می توان این معضل را حل نمود.در برخی موارد فراگیران همگن نیستند که این مورد نیز با تشخیص وتریاژ آنها یعنی سه بخشی کردن آنان، سپس گروه بندی اصلاح می گردد.با بکارگیری این روشها می توان بهره وری آموزشی را ارتقا داد و باعث بهداشت آموزشی شد.

آیا دبیران زبان انگلیسی از تدریس خود،لذت می برند؟

پر واضح است که اگر اصل تنوع را رعایت کنند قطعا لذت خواهند برد؛یعنی یک نوع روش تدریس نداشته باشند .در جلسات متفاوت از روشهای مختلفی استفاده کنند و در یک جلسه نیز از ترکیبی از روشهای تدریس متنوع بهره ببرند.به نظر من اگر دبیر با انرژی وارد کلاس نشود ،فراگیر ان نیز گرفتار رخوت می شوند و پژواک    آن نیز به دبیر و به تبع آن به فراگیران بر می گردد.با به کار بردن اصل زیبایی شناسی می توان تدریس عالی نمود.با توجه به اینکه با فقر انگیزه فراگیران زبان انگلیسی نیز مواجه هستیم.می توان به روشهای ذیل در آنها تولید انگیزه نمود.۱-طرح مطالب زبان انگلیسی به صورت پرسش های جالب ۲-ایجاد احساس نیاز در فراگیر ۳- استفاده از کلماتی چون آفرین،خوب،مرحبا و...4- باید کاری کرد که موفقیت را فراگیر احساس کند چون هیچ چیز مانند خود موفقیت به موفقیت کمک نمی کند.کلام آخر اینکه دبیران بایستی نقش تسهیل کننده را داشته باشند.این امر نیز با روش کدینگ و تصویر سازی ذهنی میسور میباشد.دبیران زبان انگلیسی بایستی مانند یک میزانه شمار عمل کند.نقش آنها ریل گذاری است.

اگر مطالب زبان انگلیسی به صورت اینفوگرافی مطرح شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

قطعاً مطالب بیشتر در فراگیران تثبیت و تعمیق می شود.فراگیران برای فهم بهتر مطالب زبان انگلیسی،اگر به صورت عملی تکالیف را انجام دهند،قطعا بهتر نتیجه می گیرند.در این صورت هر دو نیمکره مغز به کار گرفته شده و عملکرد یاددهی-یادگیری بهتر میشود ؛ مثلا می توان حروف الفبا را با اسپری روی حیاط مدرسه نوشت که باعث شادابی فراگیران و تعمیق یادگیری شود.

سخن پایانی

در مدارس به دلیل تفاوت های فردی ، اجتماعی و علمی فاحش معلم نمی تواند از شیوه های به روز و منابعی غیر از منابع معرفی شده استفاده کند و سطح تدریس و نوع امتحان باید متوسط به پائین باشد. ولی در آموزشگاه می توان با غربال علمی و اصولی زبان آموزان ، روند و سرعت یاد گیری را تنظیم و کم و زیاد کرد.

استفاده از وسایل و تجهیزات سمعی و بصری ، انتخاب سرفصل با توجه به استعداد و سطح علمی زبان آموز، استفاده از اساتید مجرب و با سابقه، تعیین دقیق سطح علمی زبان آموز، می تواند در کنار همراهی و همدلی خانواده ها و تلاش دانش  آموزان نقش مهمی در یادگیری زبان ایفا می کند.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد