طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

پول شویی در ژانر های مختلف و مطرب ظریف!‏

پول شویی در ژانر های مختلف و مطرب ظریف!‏

از موقعی که این خیر ندیده آل کاپون و اعوان ایشان با ماشین های رختشویی سکه ای پولشویی راه انداختند، برای سیستم های نظارتی مالی در سراسر دنیا درد سر های اساسی درست کردند. در جریان هستید که باند آل‌کاپون‌ها برای گذاشتن پول‌‌ها نزد سیستم بانکی دچار مشکل شدند. آل‌کاپون‌ به این فکر افتاد که تعداد زیادی ماشین رختشویی ‏سکه‌ای ـ که در آمریکا مرسوم بود ـ در خیابان‌های شیکاگو نصب کند. بعد دوستان پول‌های حاصل خلافکاری را با پول‌های حاصل از رختشویی ‏یکجا به بانک می بردند.  دستگاه رختشویی از این جهت انتخاب شد که روزانه وجوه نقد زیادی را کسب می‌کرد و درآمد آن قابل پیش‌بینی نبود بنابراین حساسیتی ‏برنمی‌انگیخت. بعدها که ماجرا کشف شد، پلیس اعلام کرد که باند آل‌کاپون‌ها رختشویی نمی‌کردند، بلکه نامرد ها پولشویی می‌کردند!

متاسفانه در کشور ما هم انواع و اقسام پول شویی در ژانر های مختلف داریم که اگر ریا نباشد از بخشی از آنها رونمایی می کنیم:

الف) ژانر مالیاتی: بر اساس آمار های موجود ما در اقتصاد کشورمان 40‌ درصد فرار مالیاتی داریم. اخیراً هم رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام ‏کرده است که سالانه 130 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. فرار مالیاتی یعنی پنهان‌کردن بخشی از درآمد صاحبان درآمد از دولت ‏و این طبق نص صریح قانون مقابله با پولشویی ایران، پولشویی نامیده می‌شود. بنابراین در همین یک قلم 130 هزار میلیارد تومان ناقابل ‏پولشویی داریم.

ب) ژانر قاچاق: رئیس‌جمهور مملکت صراحتاً اعلام کرده سالانه 20‌میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور داریم که دولت اخیراً توانسته است این میزان ‏را به 15 میلیارد دلار تقلیل دهد. اگر هر دلار را مطابق نرخ «نیما» 9 هزار تومان محاسبه کنیم، سالانه 135 هزار میلیارد تومان ‏قاچاق کالا داریم و اگر حقوق گمرکی از دست رفته دولت برای این واردات را به‌طور میانگین 25 درصد در نظر بگیریم، سالانه حدود ‏‏34 هزار میلیارد تومان ناقابل پولشویی در این بخش رخ می‌دهد.

پ)ژانر غیر مجاز:  ریاست دولت هنگام ارائه لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی فرمودند 25 درصد نقدینگی کشور دست مؤسسات غیرمجاز ‏است که با آن هر کار غیرقانونی را انجام می‌دهند. این به معنای یک پولشویی گسترده است.

ت) ژانر اختلاس: آمار مختصر اختلاس‌هایی که سالانه انجام می‌شود، گواه صریحی بر پولشویی است. طبق تعریف، اختلاس از اشکال اصلی پولشویی محسوب ‏می‌شود!

ث) ژانر خاک برسری:  درآمد حاصل از قاچاق مواد خاک بر سری نظیر مواد مخدر، مشروبات الکلی و سایر کار‌های غیرقانونی وارد سیستم بانکی می‌شوددر زمره پولشویی قرار دارند.  

ج) ژانر در هم : در این ژانر پولشویی ما شاهد انواع زمین‌خواری، جنگل‌خواری، کوه‌خواری، ساحل‌خواری، دریا خواری، تالاب خواری، مرتع خواری، بیابان خواری، ویژه خواری، خروج اشیاء تاریخی از کشور و ... هستیم و تائید این موارد به منزله آن است که این ‏درآمدها، نه به نام این فعالیت‌های غیرقانونی، بلکه به عناوین دیگری وارد شبکه بانکی می‌شود که متاسفانه اصل جنس و پولشویی تپل محسوب می شوند.  

همه موارد پول شویی فوق بارها و بارها توسط مسئولان رده بالای نظام اعلام شده و در صفحه اول روزنامه‌ها با تیتر درشت اعلام می شود. از طرفی هیچ شیر پاک خورده ( یا دامدارن و میهن خورده ای) هم این مقدار پول را زیر بالشت یا در زیر زمین خانه مخفی نمی کند و علی الاصول این پول ها را وارد شبکه بانکی می‌‌کند. هنگام افتتاح حساب هم اعلام نمی‌کند که این پول‌ها را از مسیر اختلاس، قاچاق ‏کالا، زمین‌خواری یا فرار مالیاتی کسب کرده‌ام، بلکه این پول‌ها فرآوری و غنی سازی کرده و به تحویل بانک می دهد!

فقط این لابلا ما یک نکته ظریف را متوجه نشدیم! «باقی این غزل را ای مطرب ظریف . . . زین سان همی‌شمار که زین سانم آرزوست!»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد