طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

نه هر که سر بتراشد، انگلیسی داند!

نه هر که سر بتراشد، انگلیسی داند!

ماجرای انگلیسی صحبت کردن جواد خیابانی با مربی تیم ملی فوتبال بولیوی که ایشان هم چندان از این دانش بهره نبرده بودند، سوژه بسیاری از نویسندگان و حتی کاربران فضای مجازی شد. جواد خیابانی که ظاهراً دانشجوی دکتری می باشند یک بار دیگر بر بی در و پیکر بودن نظام آموزشی ( دستکم برای عده ی کثیری) صحه گذاشتند و نشان دادند بدون داشتن صلاحیت های علمی و سواد آموزشی لازم، می توان در مقاطع بالا تحصیل کرد، گلاب به رویتان حتی دکتری گرفت و کتاب ترجمه کرد و در رسانه ملی با مربیان خارجی به زبان انگلیسی مصاحبه کرد!  

کسانی که زبان انگلیسی را به صورت کلاسیک آموخته اند و به این زبان تسلط دارند نیک می دانند که یادگیری این زبان به مراتب آسان تر از بسیاری از زبان های اروپایی است.

در دسترس بودن منابع دیداری و شنیداری فراوان، نداشتن دستور زبان پیچیده و غیر قابل هضم ، خنثی بودن کلمات یا جنسیت نداشتن کلمات در زبان انگلیسی، وجود واژه های مشترک بین زبان انگلیسی و سایر زبان ها حتی فارسی، تعداد کم استثنائات و دربرگیری این  زبان در اینترنت و بسیاری از مناسبت ها و رویدادهای جهانی آن را در زمره یکی از آسان ترین و محبوب ترین زبان های دنیا قرار داده است. با این وجود باید بپذیریم یادگیری این زبان به سادگی و آسانی ساختار و محتوی آن نیست و برای آموختن آن علاوه بر مطالعه، صرف هزینه و داشتن انگیزه، وقت زیادی را باید صرف تمرین و تکرار آن کرد.

در کشور ما هم مشتاقان و شیفتگان زبان انگلیسی کم نیستند ولی خیلی از این مشتاقان در نیمه راه از یادگیری این زبان منصرف شده و عطای آن را به لقایش می بخشند. با این وجود تعداد افرادی که به ظاهر ادعای آموختن این علم نوین جهانی را دارند، حیرت آور است!  همگان می دانیم که تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارتباط مستقیمی با زبان انگلیسی دارد و احتمال موفقیت تحصیلی در این مقاطع بدون دانستن دانش زبان انگلیسی، تقریباً صفر است. اما در کمال تعجب می بینیم بسیاری از دوستان، اقوام و اطرافیان ما حتی مسئولان ، مدیران، مجریان رسانه ملی و ... به راحتی موفق به کسب مدرک فوق لیسانس و دکتری می شوند بی آنکه حتی توانایی معرفی خود به زبان انگلیسی داشته باشند. نمونه مصاحبه ها و مکالمات تاریخی برخی از این بزرگواران تا سال های سال بر تارک فضای مجازی خواهد درخشید. مصاحبه خبرنگاری یزدی با توریست خارجی، سکانس رویایی وان دقیقه رئیس جمهور قبلی و گل سر سبد این آشفته بازار سخنرانی مشعشع و فاجعه‌ بار علی‌آبادی در اجلاس اوپک از پلان‌های ماندگار تاریخ معاصر است. در این میان چندی پیش رئیس‌جمهور روحانی هم در گفتگو با کریستین امان‌پور مجری سی‌ان‌ان نشان داد که برخلاف انتظارها چندان انگلیسی نمی‌داند و برای بیان یک جمله بسیار ساده به درد سر افتاد.

از سوی دیگر حتی افرادی که به زعم ما به زبان انگلیسی مسلط هستند نیز گاهی اوقات فقط پوسته و ظاهری از آن را آموخته اند چرا که از آنجا که اکثر مردم به زبان انگلیسی آشنایی ندارند هر کس را که چند کلمه یا جمله به زبان انگلیسی گفت یا در دانشگاه «زبان انگلیسی تخصصی» تدریس کرد، به عنوان کسی می شناسند که مثل بلبل انگلیسی صحبت می کند و به زبان تسلط دارد!

چندی پیش عکسی از عادل فردوسی پور در فضای مجازی منتشر شد که ظاهراً در دانشگاه در حال تدریس زبان انگلیسی بود. جالب اینکه از چند کلمه ای که ایشان روی تخته سیاه نوشته بود سه کلمه دارای غلط املایی و یا معنایی بودند!

به هر روی امید است مسئولان نظام آموزشی کشور، در راستای کسب درآمد یا اهداف بزرگتر، مدارک فوق و لیسانس و دکتری را حراج نکنند و قبل از امضای این مدارک، دستکم حروف انگلیسی یا احوالپرسی به زبان انگلیسی را به آقای دکتر آموزش بدهند! 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد