طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

سامانه قاچاق کالا

سامانه جامع قاچاق کالا!

اولی الالباب و اولی ابصار یا همان صاحبان خرد و اندیشه و دانایی نیک می دانند که بهترین راه حل معضلات و مشکلات جامعه کنونی تغییر نوع نگاه به مسائل جامعه و داشتن نگاه اپیستومولوژیک برون گرایانه است. در واقع بازگشت به سرچشمه های همیشگی خلاقیت و یا شیوه های حل مسئله ای که در گذشته راهگشا بوده  لزوماً امروز نتیجه بخش نخواهد بود  و با باقی ماندن در برنامه ای همیشگی و تکراری، حل مسئله چندان محتمل نخواهد بود. در عوض، باید از مرکز مشکل خارج شد و از زوایای مختلف به موضوع نگاه کرد تا بتوان چشم انداز تازه ای نسبت به آن مشکل پیدا کرد.

خیلی قلمبه سلبمه شد. آقا جان مخلص کلام چشم ها باید شست حتی ضد عفونی کرد و جور دیگر باید دید. اما با این وجود به قول شاعر باید اذعان داشت« بعضی تکرار ها همیشه تازه اند/ مثل بوسه مادر بر گونه فرزند/ مثل تکرار بیداری صبح / مثل بارش باران بهاری / مثل تو / که هی روایت می شود با لبان من»

البته ما در مملکت خودمان هم چیزهای تکراری زیاد داریم. اختلاس، تورم، گرانی و ... که دیگر به اینها عادت کرده ایم و مثل داوری فوتبال آنها را بخشی از اقتصاد مملکت می دانیم. اما افزایش و تکرار قاچاق توی کَت ما نمی رود و امروز قصد داریم با همان رویکرد تغییر نگاه که در بالا بدان اشارت رفت، این مقوله فراگیر را آچار کشی کنیم.

از شما چه پنهان قاچاق کالا در حال حاضر به یکی از مشاغل لاکچری و پر درآمد تبدیل شده است و اگر چند سال قبل قاچاق با اسب و الاغ و قاطر به بدبختی و ننگی انجام می شد، الان خیلی شیک و مجلسی از همه سوراخ سمبه ها حتی از مبادی رسمی کشور انجام می شود و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال تبدیل شدن به ستاد مسامحه با قاچاق کالا و ارز است!

با این وجود ما امروز قصد داریم با تغییر نگاه به مقوله قاچاق از این تهدید یک فرصت بسازیم تا در این گیر و دار گرانی که هشت مردم گرو ده یا یازده و دوازده است، دعاگوی وجود حقیر باشند.  

و اما طرح پیشنهادی بنده در این باب راه اندازی «سامانه جامع قاچاق کالا» است. چرا باید تنها عده ی معدودی از شهروندان امکان قاچاق کالا داشته باشند و بقیه از این خوان گسترده بی بهره باشد؟! چند روز قبل رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بر اساس برخی اخبار، امروز هر بشکه ۲۲۰ لیتری بنزین  ۵ میلیون تومان معامله و به کشور های دیگر قاچاق می شود. برخی نشریات هم قاچاق روزانه بنزین را 40 میلیون لیتر اعلام کردند.

ملاحظه فرمودید یک عده با قاچاق یک بشکه بنزین به اندازه دو برابر حقوق من کارمند ، کسب در آمد می کنند و اگر مبلغ چهل میلیون لیتر را دو دو تا چهار تا کنیم می بینیم به ازای هر ایرانی در ماه 60 لیتر سوخت قاچاق می شود و به ازای هر خانواده چهار نفره تقریباً 240 لیتر بنزین معادل یک بشکه کمی هم بیشتر!

(جالب اینکه با این حجم قاچاق هیچ خللی هم در امورات مملکت به وجود نمی آید و کماکان 24 میلیون ایرانی از چاقی رنج می برند!)

حالا اگر این سامانه قاچاق کالا راه اندازی شود و هر خانواده بتواند سهم خودش را از چاه های نفت در قالب بنزین قاچاق کند در ماه معادل 5 میلیون تومان عایدی خواهد داشت. آن وقت دولت برای پرداخت 240 هزار تومان یارانه به همین خانواده 4 نفره شب هفت برگزار می کند. در ضمن می توان با تائید دوستان فرهنگستان کلمه قاچاق را هم به صادرات و واردات غیر متعارف تغییر داد تا به کسی بر نخورد!  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد