طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

خرید و فروش سوال

باسمه تعالی

خلق پایان نامه در مدارس!

امتحانات امسال با سال های گذشته تفاوت های اساسی داشت. یعنی بچه ها را از دو منظر امتحان کردند. هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ اخلاقی! چرا که کانال های تلگرامی ( اعم از مجوز دار و بی مجوز ) پر بودند از لینک های خرید و فروش سوالات امتحانی... و اخلاق یعنی اینکه چقدر می توانی در مقابل پیام های خرید و فروش سوالات امتحانی مقاومت کنی و کلیک نکنی؟!  به قول عمو سیفی «از بهار چه بنویسم وقتی چشمانت 4 فصل شکوفه دارد.» حالا حکایت آموزش و پرورش است که 4 تا برگه سوال امتحانی را نمی توانند نگه دارند بعد ما انتظار داریم میلیارد میلیارد پول در صندوق ذخیره هاپولی نشود و چهار چشمی مواظب باشند!

مخلص کلام اینکه آموزش و پرورش ما هر سال با یک چالش جدید و جدی روبرو است. یک سال سوالات مفهومی ، یک سال تعیین رشته اجباری ، یک سال حقوق معوقه و ... امسال هم لو رفتن سوالات امتحانی

اما خدا وکیلی لو رفتن سوالات امتحانی نوبر است. یعنی دوره ای که ما درس می خواندیم امتحانات ناموس آموزش و  پرورش حساب می شد و اگر معلم کتاب یکی از بچه ها را برای طرح سوال می گرفت تا دو روز کتاب را آنالیز و اتو آنالیز می کردیم تا بلکه بتوانیم از روی صفحات لاخورده یا احیاناً خط کشی زیر یک مطلب یا آثار به جا مانده از رد خودکار روی صفحات کتاب، یک سوال را حدس بزنیم! اما الان کل سوالات به صورت یکجا و فله ای خرید و فروش می شود!

البته شاید دوستان هم مثل برخی دانش آموزان معتقدند فلسفه سوال و جواب اساساً فلسفه خنده دار و مسخره ای است و نوعی توهین به شعور دانش آموز محسوب می شود. چرا که امتحان  به این معناست که ما شک داریم تو از درس چیزی فهمیده باشی!

بماند که یک عده بابت همین امتحان و نمرات کم خودکشی کرده اند یا عده ای برای بیدار نگه داشتن خودشان به قول نقی معمولی به بدن خودشان کثافتی وارد کردند و معتاد شدند. هر چند رویکرد امتحان و سوال و جواب پدیده جدیدی نیست و در  گذشته هم سوال و جواب مد بود ولی تومنی هشت صنار با الان تفاوت داشت. آن دوران خلق الله خیلی راحت تر بودند و با یک کرشمه پاسخ صد تا سوال را می دادند... به قول شاعر « به کرشمه کن حواله، که جواب صد سوال است!» اما الان کار از خرک در رفته است و به سادگی گذشته نیست! سوالی که قبل از امتحان در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود  « ای ماه نکو منظر آخر چه سوالست این؟!»  علی ای حال از آنجا که هنوز پاسخ روشن و شفافی در خصوص لو رفتن سوالات از مسئولان دریافت نشده است و کماکان این ادعا را تکذیب می کنند و در عین حال چند نفر هم در این رابطه دستگیر شدند، پیشنهاد می شود نقداً بی خیال سوال و جواب از دانش آموزان بشویم و به جای آن خلق پایان نامه را در دستور کار قرار دهیم! چرا که بچه ها از از همان اوان کودکی با خلق پایان نامه آشنا می شوند و در بزرگسالی دیگر دغدغه ای در این خصوص نخواهند داشت و نیازی به .... نخواهد بود. زیاده جسارت است! 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد