طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

آلودگی هوا به وقت دیروز!

باسمه تعالی

آلودگی هوا به وقت دیروز!

سالهاست که مسئولین در تلاشند تا پوزه آلودگی هوای تهران و شهرهای صنعتی مملکت را به خاک بمالند و هر کس در هر مقام و جایگاهی سعی دارد زیر یک خم این غول بی شاخ و دم را بگیرد و با تشریک مساعی بقیه قال این قضیه را بکنند ولی این حریف بد بدن به این راحتی ها خاک هم نمی شود چه برسد به ضربه فنی!

البته دیروز روزنامه اطلاعات مطلبی مربوط به چهل سال قبل چاپ کرد که از جهاتی خیال برخی مسئولین راحت شد! «آلودگی هوا در چهار راه های پر رفت و آمد شهر تهران از حد متعارف گذشته و اکسید دو کربن موجود در این مناطق سبب افزایش بیماری های اعصاب گردیده است. این مطالب را آقای دکتر احمد هومن استاد دانشگاه تهران در جلسه دیروز کلوب روتاری  بیان داشت.» ( اطلاعات 25 مهر 1351)

ملاحظه فرمودید. ما از همان اول هم به گزارشات جهت دار و مغرضانه برخی مغرضان شک داشتیم. مگر چند میلیون خودرو و موتور کاربراتوری مربوط به عهد لاستیک میرزا ، وجود چند صد ها کارخانه ، قطع درختان به بهانه ساخت برج ، اتوبوس ها و مینی بوس هایی که اگر جا داشته باشند، شبها هم روشن نگه می شوند، بنزین و گازوئیل حاوی سرب و گوگرد و سایر عناصر جدول تناوبی می توانند این همه آلودگی تولید کنند؟!  این سند تاریخی نشان می دهد که اتهاماتی که از چپ و راست به تولید کنندگان خودرو علی الاخصوص دو کمپانی مفخم ایران خودرو ، سایپا و سایر سازمان های و نهاد های ذیریط و دخیل در امر سلامت مردم وارد می شود ، بی اساس بوده و آلودگی تهران ارثی است که گذشتگان و درگذشتگان به یادگار گذاشته اند و این معضل جزو معضلات نو پدید و نو ظهور نیست که بتوان یک شبه آن را رفع و رجوع کرد. اما با این وجود مسئولان تمهیدات و تعطیلات مفصلی را برای رفع این مشکل تدارک دیده اند. به عنوان مثال دوستان در برخی از شهر ها عزیزان کانال کنترل کیفیت آلودگی هوا راه اندازی کرده اند که علی الاصول باید روزانه وضعیت آلودگی هوا را به صورت روزانه گزارش کند تا خلق الله از میزان آلودگی و پاکی هوا اطلاع پیدا کنند. اما این کانال همیشه ساعت 11 صبح فعال می شود  و میزان آلودگی هوای روز گذشته را منتشر می کند! آدم یاد آدرس دادن آن بنده خدا می افتد که می گفت:« شما اون ایستگاهی که من پیاده می شم، دو تا قبل از اون باید پیاده شی!»

البته چند سال قبل  نماینده وزارت بهداشت در کمیته کاهش آلودگی هوا فرموده بودند « اگر چه هیچ دستگاهی حق تشویش اذهان عمومی را ندارد اما مردم حق دارند از تعداد روز های آلاینده شهر ها طبق استاندارد های روز دنیا مطلع شوند و ارائه آمار به صورت میانگین درست نیست.» و این کانال در راستای همان اطلاع رسانی شفاف و آنلاین است که البته با کمی تاخیر و یک روز دیر تر به روز می شود!

 

هر چند به قول شاعر «  بس که خورد از نوخطان تحریر شوقم دست رد» ما شخصاً قصد داشتیم عطای ارائه پیشنهادات سوفسطایی مان را به لقایش ببخشیم، ولی خدا وکیلی در این مورد به خصوص ما با وجود تسلط بر بسیاری از علوم سماوی، ارضی و بحری و دو صد رساله فرسوده اندر انبانم، استثنائاً هیچ پیشنهاد عملی و به درد بخوری به ذهن مان نمی رسد و شما هم سعی کنید فعالیت های روزمره را با اطلاعات همان کانال تنظیم کنید و کار امروز را به فردا بیفکنید. اتفاق خاصی نمی افتد! 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد