طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

چارتر کردن قطار!

باسمه تعالی 
چارتر کردن قطار!
با وجود عالم گیر شده گستره علم و حل بسیاری از معادلات و مجهولات در جامعه کنونی، کماکان بشر در حل برخی مسائل پیش رو در مانده است. حتی جناب خودمان نیز با وجود تبحر در بسیاری از علوم و صناعات و به قولی با «دو صد رساله ی فرسوده اندر انبانم» باز در تفسیر برخی عقاید و رفتار های اجتماعی عاجز هستیم. 
همواره به یاد داشته باشیم که بهترین چیزها در زندگی رایگان هستند: باد... باران... دریا... کوه و دشت... لبخند ... دوستی ... خانواده ... محبت ... عشق ... و ... اما با وجود این همه اقلام رایگان که بدون نیاز به وام 25 میلیونی خودرو یا وام 10 میلیونی کالا به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته است، باز عده ای از دو ریال بالا و پائین شدن قیمت ها نالان می شوند و به زمین و زمان گیر می دهند. 
این همه چیز رایگان حالا چند هزار تومان به قیمت بلیط قطار اضافه شدن، که این همه جار و جنجال ندارد. در ضمن طبق اسناد متقن پا روی دم قطار گذاشتن و ور رفتن با قطار اصلاً شگون ندارد. چون قطار با احدالناسی شوخی ندارد و ممکن است این غول آهنی همان بلایی که سر شاعر و ایستگاه شهرشان آورد سر شما هم بیاورد: تو می روی ، قطار می رود ؛ تمام ایستگاه می رود و الی آخر .... آن وقت مجبور می شوید مثل خدابیامرز قیصر امین پور سالهای سال کنار قطار رفته بایستید و به نرده های ایستگاه رفته تکیه دهید! خدا وکیلی شما حاضرید در این فصل سرما که همه جاده های کشور سُرسُری شده اند، این همه مسافر با کلی ذوق و شوق به ایستگاه قطار بیایند و بعد ببینند نه قطاری هست نه ایستگاهی و نه سوزنبان .... در ضمن بلیط همه مسیر ها 15 درصد افزایش پیدا نکرده است : «براساس تصمیم دولت، قیمت بلیت قطار مسافری از ۲۵ آذرماه به طور متوسط ۸ درصد افزایش می‌یابد، ضمن اینکه حداکثر افزایش قیمت ۲۰ درصد و حداقل افزایش قیمت کمتر از ۸ درصد گزارش شده است. در همین حال، سید محمد راشدی معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه قیمت بلیت قطار مسافری از ۲۵ آذرماه به طور متوسط ۸ درصد افزایش می‌یابد، گفت: از ۱۳۷ قطاری که در شبکه ریلی تردد می کند، ۹۱ قطار با ۱۰ درصد و کمتر از آن افزایش و ۴۶ قطار نیز حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.» به نقل از جراید 
البته اینکه چرا بلیط همه قطار ها 15 درصد افزایش پیدا نکرده است بر ما پوشیده است ولی تا جایی که ما خبر داریم هیچ گرانی و ارزانی بی حکمت نیست. همین امر موجبات نارضایتی را در بین برخی قطار ها ایجاد کرده است و حکیمی از یکسان شدن قیمت ها در مهر ماه سال آینده خبر داد. « گفتمش: ای بی‌وفا، عهد همین بود و مهر؟ . . . گفت که: افزون شود قیمت آن ماه مهر!» 
با این وجود به نظر می رسد هنوز تا قیمت های واقعی راه درازی در پیش داریم چرا که همین ارزانی بلیط قطار باعث شده تا برخی دوستان قطار مسافربری را با قطار شهر بازی و آسانسور اشتباه بگیرند و فکر می کنند چون قطار ایمن و ارزان است باید شب و روز قطار سواری کنند. البته این موضوع مسبوق به سابقه است و بزرگان هم گاهاً چنین عادت هایی داشتند. همین مولوی خودمان که به این موضوع در اشعارش اقرار کرده که : «در میان این قطارم روز و شب!» در خاتمه به عرض می رساند اگر قرار باشد شرکت های ترابری، خودور سازی و هواپیمایی، تمام گرفتاری ها، بدهکاری ها، اجاره عقب افتاده و سایر زیان های مالی شان را از جیب خلق الله جبران کنند، سنگ روی سنگ بند نمی شود و باید چاره ای اساسی بیاندیشند. اما با این وجود همین که سوار شدن به قطار برای ما کارمندان بسان رویای پرواز آنهم با نرخ شناور و آزاد نیست و یا اینکه هنوز قطار چارتری ابداع نشده است، باز هم پرچم رجا و شرکت های تابعه بالاست! سوت قطار هایتان پر صدا...


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد