طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

گوجه پژوهی در هزاره سوم!


کسانی که اندکی با علم تاریخ و کرونولوژی یا همان تاریخ نگاری آشنایی دارند نیک می دانند که گوجه در تاریخ فراز و فرود های فراوانی را پشت سر نهاده است. گوجه که در مقاطعی از تاریخ از آن به عنوان «چراغ خطر دیزی» یاد شده است یکی از محصولات استراتژیک به شمار می رود که جزئیات نوسانات قیمتی آن هنوز بر علمای علم اقتصاد پوشیده است. هر چند دلایل بسیاری در خصوص اهمیت این میوه سرخ ذکر شده است ولی خواص گیاهی و طبیعی آن مهمترین عامل در شهرت این میوه محسوب می شود تا جایی که برخی علما معتقدند: « ز گوجه به اندر جهان هیچ نیست!»

جالب اینکه سابقه و قدمت استفاده از گوجه به بیش از چند قرن می رسد و در گذشته نیز این میوه در بین مردم دارای جایگاه منیعی بوده و همه اقشار جامعه را یارای خرید گوجه نداشتند تا جایی که سعدی علیه الرحمه در این خصوص  فرموده: « که درویش را گوجه از بوسه به! » و باقی ماجرا ...

اگر هم کسی می خواست دل همسایه اش را بسوزاند ، گوجه فراوانی خریداری می کرد و با تهیه یک املت مَشتی و سِرو آن با دوغ معطر با کاکوتی، فلفل سبز، نوشابه گاز دار، سبزی و سایر ریاحین دل همسایه را می سوزاند و نظامی به درستی این نکته را در بیتی چنین اشاره کرده: « دلش را به گوجه برافروختند... »

اما با پیشرفت علم کشاورزی کم کم تولید این محصول افزایش پیدا کرد ولی با این وجود، قیمت آن بین کیلویی 200 تومان در برخی فصول تا 10 هزار تومان در پائیز و زمستان متغیر است و هنوز بالانس نشده است. 

با وجود اینکه دوستان دلایل مختلفی در خصوص افزایش ناگهانی گوجه از قبیل گرانی پلاستیک خزانه، بعد مسافت، سرمای هوا، کشت کم گوجه، صادرات آن به صورت رب و ... بیان کرده اند ولی ذکر این نکته ضروری است که این دلایل کلیشه ای در آرشیو همه روزنامه ها یافت می شود و جا دارد مسئولان در این خصوص دست به یک ساختار شکنی اساسی زده، دلایل جدیدتری رو کنند.  

علی ای حال ما بر اساس وظیفه ذاتی به ارائه چند راهکار ارگانیک در خصوص گوجه فرنگی می پردازیم:

الف) آمپول گوجه: محققان دانشگاه کمبریج قرصی را از گوجه فرنگی تهیه کرده‌اند که مصرف روزانه آن می تواند حمله قلبی را قطع کرده، جریان خون را بهبود بخشد و سلامت شریانها را حفظ کند. مصرف قرص آترونون که دارای ماده شیمایی لیکوپن است معادل مصرف سه کیلو گوجه فرنگی می باشد.( به نقل از جراید)

پیشنهاد می شود به جای برنامه ریزی در خصوص کاهش قیمت گوجه فرنگی، از این قرص ها به صورت انبوه تولید کنیم و اگر توانستیم آمپول یا سرم آن را بسازیم که به صرفه تر باشد!

ب) مدیریت مطبخی: همه ساله بعد از گرانی صیفی جات مسئولان وعده ارزانی محصولات  مذکور را در مقاطعی از سال می دهند. پیشنهاد می شود بانوان محترم پخت یک سری از غذا ها را در تاریخ های وعده داده شده در دستور کار قرار دهند. مثلاً کوکو در تیر ماه که سیب زمینی همدان و اصفهان به بازار عرضه می شوند. یا املت در تابستان که گوجه گرگان و دشت راهی بازار می شود. در مورد باقی غذا ها و محصولات هم خودتان تحقیق کنید. بیل که کمرتان نخورده است! 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد