طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

دریاچه ارومیه اسهال شده است!

دریاچه ارومیه اسهال شده است!

راستش را بخواهید ما با هر طایقه و گروهی که شوخی کنیم با اطباء، دانشمندان، سیاسیون، مسئولین، ورزشکاران، فرهنگیان، کارمندان، تجار، 6 میلیون مولتی میلیاردر یارانه بگیر و ... هیچگونه شوخی و خدای ناکرده مراوده ادبی نداریم؛ اما گاهی اوقات مجبور می شویم دور تعهدمان را به اندازه نوشتن یک ستون قلم بگیریم و چشممان را ببندیم و با رعایت اصول زیست محیطی در شیشه دوات مان را باز کنیم. فلذا امروز قصد داریم وارد حوزه دانشمندان محیط زیست شویم و راجع به یکی از کلان ترین مسائل زیست محیطی نیم قرن اخیر مطالبی افاضه کنیم.

همانگونه که مستحضر هستید چند صباحی است که دریاچه ارومیه از زیر سوراخ شده و هر قدر در حلق این دریاچه آب می ریزند، جای دیگر نم پس می دهد! در طول این مدت هم اساتید و کارشناسان زیادی در این خصوص نظرات، طرح ها و پیشنهادات مشعشعی ارائه نمودند که علی الظاهر کار ساز نشد و با این طرح ها ظاهراً باید دور پر آب شدن دریاچه ارومیه را خط بکشیم و به قولی «گر سوی این طرح ها کردی نظر . . .  بر نگردی جانب دریا دگر!» و باقی ماجرا...

در همین راستا پدر کویر ایران نیز فرموده است: « درست است ۵۰ سانت آب دریاچه ارومیه بالا آمده است اما باید بگویم دریاچه ارومیه احیا نخواهد شد.دریاچه ارومیه اسهال شده است! دکتر کردوانی همچنین بیان کرد: دریاچه اکنون روانی شده است و باید فکر جدی برای آن بکنیم. راهکار برای احیا دریاچه ارومیه این است که ابتدا نمک را جمع‌آوری کنند و بعد ۱۰ سانت شن و ماسه ریخته و پس از آن تخم گیاه ریخته و پوشش گیاهی با حیواناتی از جمله آهو شاهد باشیم.» ( خبر گزاری تسنیم- 25 آبان 93)

البته ما شنیده بودیم گاهی اوقات طبیعت دچار ثقل هاضمه می شود و کلیدش را گم می کند ولی اسهال شدن دریاچه در نوع خودش بی نظیر است. علی ای حال از آنجایی هم که صغیر و کبیر در خصوص این دریاچه اظهار فرموده و انواع و اقسام رهنمود های سوفسطایی و محیر العقول ارائه نموده اند، استثنائاً ما در این مورد به خصوص سکوت اختیار کرده و فعلاً به تماشا می نشینیم. فقط جسارتاً ذکر این نکته ضروری است که مساحت دریاچه ارومیه یک هوا از دریاچه مصنوعی آزادی بزرگتر است و قطعاً نمی توان با چند لودر و کامیون نمک آن را جابجا کرد و به جای آن ماسه ریخت. این دریاچه دارای ده میلیارد تن نمک طبیعی است اگر قرار باشد آنها با کامیون های 10 تنی جابجا کنیم و  هر کامیون 10 بار جابجا کند ، چیزی حدود 100 میلیون کامیون و چند ده میلیون لودر نیاز داریم! بماند که این دانشمند هنوز محلی جهت دپوی این مقدار نمک مشخص نفرموده اند و یا اینکه چندین میلیارد تن ماسه پیشنهادی جهت پوشاندن دریاچه 50 هزار کیلومتر مربعی، از کدام ماسه فروشی قابل تامین است؟!

در خاتمه نیز به این موضوع اشاره کنیم که شاید بر اساس شواهد و دلایل فنی ذکر شده توسط برخی کارشناسان و اساتید حوزه آب، احیای این دریاچه در کوتاه مدت ممکن و یا به صرفه نباشد؛ ولی بالا غیرتاً دوستان عنایت داشته باشند در ارائه طریق و حل مشکلات به فکر ستون ما هم باشند و از راهکار هایی سخن به میان بیاورند که دستکم اجرای آنها روی کاغذ ممکن باشد و نیاز به نیروهای ماوراالطبیعه نباشد! 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد