طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

مدل ترافیکی تهران در لندن!

آقا این چهل سال چقدر زود گذشت. انگار همین دیروز بود که مینی بوس های رنگ و وارنگ را به سیستم حمل و نقل تهران اضافه کردند. این مینی بوس ها عین قرقی در یک چشم به هم زدن مسافران را جابجا می کردند تا جایی که شهردار لندن تصمیم گرفت این سیستم را در شهر ده میلیونی لندن اجرا کند. بله تهران یک همچین شهری بود و برای خودش کبکبه و دبدبه ای داشت که متخصصین علوم ترافیک بریتانیا از آن الگو می گرفتند. اصل سند به روایت جراید کهن... ]ببخشید سند امروز ما کمی کهنه و خاک گرفته است؛ چون مربوط به چهل سال قبل است.[

«مجله اکونومیست در گزارشی از مینی بوس هایی در تهران سخن به میان آورده است که ما بین اتوبوس و تاکسی هستند. این مینی بوس ها که که کرایه شان کمی از اتوبوس بیشتر است، سرعت حمل و نقل آنها دو و نیم برابر اتوبوس است و راه حل نهایی مشکلات موجود در سیستم کند اتوبوس رانی لندن] ناشی از ترافیک سنگین و توقف های پی در پی اتوبوس ها و کرایه سنگین تاکسی در این شهر[ به شمار می روند.»( اطلاعات – 26 فروردین 1353)

البته پیش خودمان باشد، لندن در طول این چهل سال، چندین بار دیگر بار مدل سیستم حمل و نقل درون شهری خود را تغییر داد ولی ما به دلایل نوستالژیک ( خاطره انگیز ) هنوز دست از سر این مینی بوس های لکنه و فکسنی بر نداشته ایم تا جایی که سقف برخی از آنها را ایزوگام کرده ایم و سوراخ های کف برخی از آنها آدم را یاد جگر بانو زلیخا اسطوره تاریخی مان می اندازد!
مینی بوس هایی که روزگاری قبل از اینکه روی صندلی شان نفس چاق کنید، شما را به مقصد می رساندند، امروزه قبل از اینکه شما را به مقصد برسانند نفس شما و سایر شهروندان را می گیرند و هیچ کس هم پاسخگو نیست.
علی ای حال با عنایت به اینکه سرکار خانم ابتکار در بستر بیماری هستند و اتفاقاً تصادف ایشان هم در مسیر شرکت در جلسه بررسی آلودگی هوا بوده، ما کما فی السابق بر خود وظیفه می دانیم در خصوص آلودگی هوا افاضات کنیم:
الف) الگو برداری از سایر کشور ها: درست است که قبلاً برخی کشور ها از سیستم حمل و نقل ما الگو می گرفتند، ولی اگر ما هم هر از گاهی از سیستم حمل و نقل و راهکار های جدید سایر کشور ها  الگوبرداری کنیم، بد نیست.
ب) اختصای برخی از یارانه به نصب فیلتر: حالا که چندین میلیون نفر از دریافت یارانه انصراف داده اند، توصیه می شود بخشی از این یارانه برگشتی به نصب فیلتر جهت خودرو های دیزلی اختصاص یابد.
پ) تعیین تاریخ دقیق نصب فیلتر: ظاهراً مقرر شده خودرو سازان از ابتدای سال 94 بر روی خودرو های دیزلی فیلتر نصب کنند و در غیر این صورت خودرو ها پلاک گذاری نمی شوند! پیشنهاد می شود در اعلام زمان فیلتر گذاری عجله نکنند و همه موارد نظیر مهلت خواستن های مکرر، رودربایستی، کمبود فیلتر در کشور، بررسی مجدد ضروررت نصب فیلتر، ساخت جایگزین فیلتر با یک تکه پارچه و کمی ذغال خرد شده و ... را در نظر بگیرند و بعد تاریخ اعلام کنند. چه عجله ای ؟! طرف برای اعلام تاریخ یک عروسی مختصر ده آیتم را در نظر می گیرد. از شگون داشتن روز عروسی، هماهنگی با اقوام رو به فوت، تالار، مطرب، عاقد و ... حالا برای مسئله پیش پا افتاده ای مثل نصب فیلتر، این همه عجله برای چیست، ما که متوجه نمی شویم!
خلاصه ما زیاران چشم یاری داشتیم، یاران هم متقابلاً از ما چشم یاری داشتند، ما منتظر آنها و آنها هم منتظر ما، الان اوضاع آلودگی مملکت این است که مشاهده می فرمائید! موفق باشید...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد