طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

«دعوا» برای سلامتی!

حتماً شما هم با دیدن این عنوان تصور کردید امروز قصد داریم از بودجه نظام سلامت و تاثیر دور دوم هدفمندی بر بودجه سلامت و سایر اختلاف نظرات دولت و مجلس بر سر این بودجه بنویسیم. این قبیل دعوا ها در همه ادوار بوده و چیز غریبی نیست. راستش را بخواهید ما امروز قصد داریم از اصل «دعوا» و مزایای آن بنویسیم چرا که اگر شما هم بدانید «دعوا» منشاء چه خیرات و مبراتی در انسان است، روز تان را بدون «دعوا» و «جر و بحث» شب نمی کنید! البته در گذشته مردم بیشتر با این مقوله آشنا بودند ولی از اثرات علمی آن آگاه نبودند. به قول عطار خدا بیامرز «عوام الناس جز دعوا ندانند . . . اگر دعوا کنند معنی ندانند» اما اخیراً دانشمندان کاشف به عمل آورده اند، نه تنها «دعوا» بد نیست بلکه منشاء طول عمر نیز هست! اصل خبر: «پژوهش های اخیر متخصصان انگلیسی نشان می دهد، جر و بحث نه تنها نشانه سلامت یک زندگی مشترک است، بلکه از مرگ زودرس هم پیشگیری می کند! به گفته متخصصان 60 درصد زوج های جوان در یک سال اول زندگی مشترک دست کم دو بار در هفته بر سر مسائل مختلف با هم بگو مگو می کنند. به همین دلیل به زوج ها توصیه می شود در چنین شرایطی با یک مشاور مشورت کنند، زیرا در 90 درصد موارد نه تنها بحران جدی نیست و با گفت وگو حل خواهد شد، بلکه به افزایش طول عمرشان هم منجر می شود! در ضمن خانم هایی که در جریان اختلافات خانوادگی با شوهران شان وارد جر و بحث می شوند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرند، اما خانم هایی که هنگام جر و بحث سکوت می کنند و قادر به گفت وگو نیستند، چهار بار بیشتر با خطر مرگ ناشی از ناراحتی قلبی مواجه خواهند شد!»( روزنامه جام جم)
ملاحظه فرمودید. حالا جواب این همه سکته کرده را چه کسی می دهد؟ چقدر برنامه درست کردیم، کنفرانس برگزار کردیم، مقاله نوشتیم و به مردم راجع به پیشگیری از جر و بحث و شیوه های کنترل خشم آموزش و هزار راه رفته و نرفته آموزش دادیم. نصف عمر مردم صرف این جملات شد: «یواش تر همسایه ها می شنون»، «آبرومون رفت، همسایه ها همه فهمیدن» ، «داد نزن، بچه ها خوابیدن» و ... حالا نگو با این کارها داریم دستی دستی خودمان را به کشتن می دهیم؛ آن وقت افزایش مرگ و میر در اثر سکته های قلبی را می اندازیم گردن آلودگی هوا و بنزین یورو 2 و کم تحرّکی! علی ای حال با عنایت به اینکه « از نیم زیان برگشتن سود است» چند راه کار اساسی و اسطقس دار در جهت تغییر فضای سلامت در خانواده و به تبع آن در جامعه ارائه می می کنیم: 
الف) نهادینه کردن دعوا: پیشنهاد می شود به منظور نهادینه کردن فرهنگ نزاع در خانواده، برنامه ویژه ای جهت آموزش دعوا در مهد های کودک و مدارس ابتدایی تدارک دیده شود. برنامه های طناب زنی، ژیمناستیک، شنا، پینگ و ورزش صبحگاهی که به دلایل فنی و سخت افزاری تعطیل شد، لااقل بساط دعوا پهن شود شاید ادامه دار شد.
ب) خود آموز دعوا: همیشه که نباید برای آموزش زبان انگلیسی یا تعمیر خودرو و یا نقاشی کودکان، خود آموز چاپ کرد. یک خود آموز مصور و جامع در خصوص دعوا تدوین، در سطوح مختلف جامعه توزیع شود. 
پ) دعوای زنده: مجوز بزن بزن یا جر و بحث اساسی و فیلتر نشده در برخی مناظرات زنده تلویزیونی یا برنامه نود صادر شود.( هر چند در حالت عادی نیز فحوای کلام برخی از مناظرات کمتر از دعوا های چاله میدان و گاراژ حاجی زغالی نیست!)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد