طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

نقش ادبیات در صنعت خودرو سازی!

گاهی اوقات افراد علی الخصوص جوانتر ها فکر می کنند که استفاده از استعاره و ضرب المثل و امثالهم مربوط به عهد قدیم است و در ادبیات روزمره ما کاربرد ندارند. هر چند تا حدی هم حق دارند و اگر روزی خدابیامرز دهخدا که عمرش را در راه اعتلای زبان شیرین فارسی گذاشته ، زنده شود  با شنیدن الفاظی مثل عجیجم ، خوشجیل ، پپول ، پلفسل و …سکته می کند!
اما در همین راستا چندی قبل یکی از مسئولین محترم خودرو سازی در خصوص کیفیت محصولاتشان فرمودند: «کیفیت پراید مانند هندوانه در بسته است. سعید مدنی ، مدیرعامل سایپا گفت: ممکن است پراید دارای کیفیت خوب یا بد باشد که این مسئله نشان دهنده نبود نظارت و کنترل کیفی در فرآیند تولید این محصول است. بسیاری از مشکلات کیفی تولید ناشی از عملکرد کارگران است و البته 50 تا 60 درصد مشکلات کیفی نیز به خودرو سازان و بقیه آن به قطعه سازان مربوط می شود!»( روزنامه همشهری)
حقیقتاً دست مریزاد... وقتی انسان صداقت در گفتار و شفافیت در عملکرد و به کار گیری استعاره را در سخنان این دوستان مشاهده می کند لذت می برد و این واقعیت در ذهن متبادر می شود که «یل خودرو سازان و رندان تویی!» و با وجود این خودرو ها که با وجود نبود نظارت و کنترل کیفی در فرآیند تولید به زعم خود دوستان ، باز هم برای خرید این قبیل خودرو ها ملت سر و دست می شکنند.
کار به جایی رسیده که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از ماجرای «پدید آمد از هر سویی خودرویی» و ایمنی پایین خودروهای تولیدی انتقاد کرده و گفته: «اگر دست من بود هیچ وقت اجازه نمی‌دادم خودرویی مانند پراید، وانت پیکان و وانت نیسان شماره‌گذاری شوند!»
اما فقط چند نکته مبهم و سوال در این نَمط باقی می ماند و این که جناب سعید خان که به قول امیر خسرو دهلوی «غلام پنجه ی مرغول هندوانه ی اویم» ( یعنی همون جمالتو عشق است) باید بداند که اگر شهروندی هندوانه بخرد و زبان عمو سیفی لال ، سفید از کار در بیاید  نهایتاً غرغر می کند و شانسش را نفرین می کند. ولی اگر خدای ناکرده پراید هم مثل همان هندوانه ناکار از کار در بیاید... بگذریم .در ثانی ایشان فرموده اند نبود «نظارت و کنترل کیفی در فرآیند تولید» یکی از دلایل کیفیت پائین این خودرو است. بنده پیشنهاد می کنم ، همانطور که در برخی ایام ، هندوانه را به شرط چاقو عرضه می کنند ، پراید هم به شرط داشتن هولوگرام کنترل کیفیت(!) عرضه شود. حالا ملت دو میلیون هم بابت این برچسب بپردازند ، ضرر نمی کنند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد