طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

تعطیلی صفات اغراق آمیز در تبلیغات!

گوش شیطان کر ، بزنم به تخته ؛ به سلامتی قرار است تبلیغات تلویزیونی سر و سامان پیدا کنند. چرا که هیات دولت آئین نامه اجرای ماده 7 قانون حمایت از مصرف کنندگان را تصویب کرد که بر اساس آن استفاده 17 مورد از جمله استفاده  از صفات مطلق و اغراق آمیز ، ادعاهای غیر قابل اثبات ، استناد به تقدیر نامه و تائیدیه ، بی ارزش جلوه دادنن خدمات دیگران ، تبلیغ کالای بدون مجوز و ... در تبلیغات تلویزیونی ممنوع شده است.( ایران – 12شهریور90)
خدا وکیلی گاهی اوقات با تماشای تیزر های تبلیغاتی که از تلویزیون پخش می شود ، اسفناج روی سر آدم سبز می شود. احساس نشاط و سبکی بعد از مصرف روغن فلان ، اعتماد به نفس و پوستی شاداب با روغن بزغاله ؛ قهرمان بودن پدر به علت بردن فرزند به یک استخر گران قیمت ؛ توقف فوری خودرو روی یخ با روغن ترمز یحیی و برادران به جز احمد و ... بخشی از تبلیغاتی هستند که علاوه بر اتلاف وقت  ، روی اعصاب نداشته مردم هم رژه می روند.
بماند که در تیزر های تبلیغاتی مصرف گرایی ، مکالمه بیشتر ، استفاده از پوشش و البسه مربوط به دهه چهل ، استفاده از ادبیات گفتاری گاراژ و چاله میدان ، حقه بازی و فریب خانواده برای خوردن دو تا چیپس بیشتر هم از جمله ترفند های تبلیغات چی ها در جلب مشتری بیشتر است که واقعاً نوبر است. هر چند تبلیغات در اعصار و قرون گذشته هم وجود داشت و کافی بود سر همیان زر را کمی شل کنید تا کالای شما به نحو احسنت معرفی شود مولوی در این خصوص می فرماید : « هین بستان از من و تبلیغ کن!» حتماً ماجرای فروش داروی طول عمر توسط ملا نصر الدین را شنیده اید که می گفت من با مصرف این دارو عمرم زیاد شده و الان سنم 400 سال است. یک نفر یواشکی از شاگرد ملا پرسید: راست می گوید؟ ایشان هم صادقانه جواب داد: من نمی دانم ؛ من فقط 200 سال است که شاگرد ملا هستم!
علی ایحال برای برای اجرایی شدن این مصوبه زیاد هم نباید عجله کرد ، چرا که تیر ماه  سال قبل هم تبلیغات چیپس ،  پفک ، لواشک و هله هوله نیز در تلویزیون از سوی وزارت بهداشت بهداشت ممنوع اعلام شد ولی ملاحظه می فرمائید که این بخشنامه عین خورشت های ننه عمو سیفی ، هنوز جا نیفتاده ، شاید هم مثل بخشنامه های بانکی هنوز توسط صدا و سیما وصول نشده است. البته یک وقت تصور نکنید که سلامت بچه های مردم برای صدا و سیما مهم نیست و فقط به کسب درآمد بیشتر فکر می کنند ؛ صد البته چنین نیست و  انشاالله گربه است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد