طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

ای پول همه بهانه از توست!

راستش را بخواهید ما در موضوعاتی که چیز زیادی از آنها سر  در نمی آوریم ، ورود نمی کنیم و پایمان را به اندازه موکتمان دراز می کنیم و فی الواقع به حدود و ثغور وظایمان آگاه هستیم . اما گاهی اوقات که آقا رسول نیست ( ایشان در فصل گرم سال برای خرید بخاری برقی به بانه تشریف فرما شده اند!) مجبوریم پا در لنگه کفش اساتید کرده و افاضاتی در شان آقا رسول کنیم که لااقل ستون خالی نماند.
یکی از موضوعاتی که در روز های اخیر در محافل اقتصادی رونق خوبی دارد و چکش خور آن ملس است همین حذف چهار پنج تا صفر از پول ملی است.( کی به کیه همه میگن سه چهار تا ، ما می گیم چهار پنج تا  ، ما که  کل دارایی مان در این موسسات مالی معتبر! گیر کرده و چه چهار تا صفر کم کنن چه پنج تا برای ما زیاد توفیری نداره!)
بگذریم. مبحث کارشناسی دیگر در این باب ،‌ مربوط به تغییر نام واحد پول ملی - این عنصر حیاتی -  است که با همه عناصر عالم در ارتباط است ، آن وقت در جدول تناوبی آقای مندلیف جایگاهی ندارد. همانطور که مستحضرید ، دبیر محترم شورای فرهنگ عمومی اعلام کرده که همزمان با اجرای طرح حذف صفرهای پول ملی بهتر است که برای پول نوظهور ، یک نام اصیل ایرانی و با اصل و نسب نیز انتخاب شود. چرا که به گفته ایشان، کلمه « ریال» در دوره رضاخان میرپنج از اسپانیا آورده شده است. البته برخی بزرگان پیش دستی کرده و با عجله و فی البداهه نام هایی برای واحد پول ملی انتخاب نموده اند نظیر چرک کف دست ، علف خرس ، پول سیاه ، چندرغاز و از این دست اسامی دَرِ پیت که در شان پول ملی نیست.
همانطوری که فرهنگستان در انتخاب واژه برای اسامی فرنگی دقت نظر نشان می دهد و با سعه صدر و رجوع به اشعار و نوشته های قُدما اقدام به واژه گزینی می کند ، راجع به انتخاب واژه معادل ریال نیز انتظار می رود دوستان با تامل بیشتری اقدام کنند و از پیشنهاد اسامی من در آوردی و کلیشه ای پرهیز کنند. به عقیده اینجانب بهترین و دست به نقد ترین واژه به جای ریال ، ‌« شیتیل» است که صد در صد ایرانی است و مشابه خارجی هم ندارد و برخی ناموران عرصه هنر هم در فیلمها و سریال های صدا و سیما از عبارت : « شیتیل رو رد کن بیاد یا شیتیل رو بیا بالا » استفاده می کنند.
واژه دیگری که می توان به جای ریال استفاده کرد واژه چوق است که باز هم در فیلم ها و سریال ها بعضاً شنیده می شود و قطع به یقین فرنگی نیست ، حالا از کجا پیدا شده الله و اعلم. مابقی اسامی را بعد از برگشتن آقا رسول از بانه و همفکری با ایشان به عرض می رسانیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد