طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

نگرانی آقا رسول ازحذف سه صفر از پول ملی

 دیروز صبح که به مدرسه رفتیم والدین یکی از بچه ها را دیدیم که از معلم ریاضی در خواست ارفاق 3 نمره ای داشت تا فرزندش قبول شود. اما معلم ریاضی عنوان کرد که سه نمره ارفاق امکان ندارد ونمره ایشان 7 است و باید بیشتر تلاش کند. والدین هم با عصبانیت و غرولند و ... دفتر مدرسه را ترک کردند. ساعت بعد در اتاق دبیران در حال ریشه یابی دلایل توقع بیش از حد خانواده ها در دادن نمره به بچه هایشان بودیم که آقا رسول سرو کله اش پیدا شد و طبق معمول ریشه به دست ، راهکار هم ارائه کرد. آقا رسول عنوان کرد : « اصلی ترین دلیل در این قضیه ، مسئله کمیت است. عدد دو یا سه در جامعه و بازار محلی از اعراب ندارند و به دیده تحقیر به آنها نگاه می شود. تازه مردم به دو میلیون می گویند دو تومن ، شما دیگر چه توقعی از دو یا سه واقعی دارید. اگر کمیت نمره را تا 20000 بالا ببریم دیگر خانواده نمی تواند بگوید ، لطفاً 3000 نمره بدهید تا بچه من قبول شود! »
مدیر نگاهی به آقا رسول انداخت و گفت « مرد حسابی دولت دوره افتاده هر چی صفره داره جمع می کنه . آنوقت ما به نمرات صفر اضافه کنیم؟»
آقا رسول گفت : « مرد حسابی کشور هایی اقدام به حذف صفر از پول ملی  کرده اند که با پدیده ابر تورم ( hyper Inflation ) مواجه شدند. در کشور هایی نظیر برزیل ، ترکیه ، آلمان و زیمباوه ، چاپ بی رویه اسکناس در سایه سیاست های انبساطی شدید تورم نجومی به بار آورد. زمانی هم که تورم سه یا چهار رقمی شود ، ارزش پول ملی به شدت پائین می آید و عملاً از حیز انتفاع ساقط می شود. در این حالت دیگر پول قادر نخواهد بود وظیفه خود را به عنوان وسیله سنجش ارزش ( قیمت گذاری کالا ها و خدمات) ، واسطه مبادله و وسیله ذخیره ارزش( پس انداز ) ، ایفا نماید و مردم به جای پول ملی جانشین هایی برای آن می روند که مرسوم ترین آن نیز استفاده از پول خارجی ( مثلاً دلار ) است. در این کشور ها نیز حذف صفر ها بدون مهار تورم صورت نگرفت بلکه همزمان با سیاست های انقباضی مالی اقدام به حذف صفر کردند.»
بنابراین دولت باید در دو حوزه فعالیت کند ابتدا  اقدامات عملی و حقیقی برای مهار تورم از طریق اعمال سیاست های مالی و پولی منضبط ، سپس تغییر واحد پولی یا همان سیاست حذف صفر ها . در واقع اگر حذف صفر بدون کنترل و مهار تورم باشد این عمل که هزینه های زیادی را در بر دارد فقط برای صرفه جویی وقت در شمارش اسکناس ، سهولت در مبادلات ، نگهداری ساده تر حساب ها ، تراز ها و ارقام ، نقل و انتقال آسانتر پول و ... مناسب است و در بهبود اوضاع اقتصادی نقشی ندارد .»
اما اگر از لحاظ ... در این لحظه مدیر نگاهی به آقا رسول انداخت و گفت : « استاد ؛ اگر اجازه بدهید همکاران به کلاس تشریف ببرند ، ادامه بحث را بگذار ید برای گفتگوی خبری ساعت 5/10 !»

نظرات 1 + ارسال نظر
سوسن دوشنبه 9 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:53 ب.ظ

من تا امروز موافق حذف صفر بودم ولی اگر در کشورهایی که گفتید واقعا ابر تورم شکل گرفته پس این کار کار درستی نیست.

سلام
در آن کشور ها ابرتورم شکل نگرفت ، بعد از ابر تورم آنها ابتدا به مهار تورم پرداختند بعد از مهار تورم صفر های حاصل از ابر تورم را حذف کردند.
طنز هم راهی برای نشان دادن همین واقعیت هاست. به من در یافتن موضوعات جدید کمک کنید و اگر خبری در جراید خواندید که برای طنز نویسی مناسب بود، به من معرفی کنید. ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد