طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

چگونه انتقاد کنیم؟

همانگونه که مستحضرید امروزه برای داشتن یک شغل با کلاس و داشتن حقوق مکفی ، ابزار ها و فاکتور های زیادی از جمله پول یا همان سرمایه اولیه ، پارتی ، نفوذ و در برخی موارد هم مدرک تحصیلی مورد نیاز می باشد. اما یکی از شغل های با کلاس که اصلاً نیازی به سرمایه اولیه و سواد درست و حسابی نیاز ندارد ، شغل شریف منتقدی است. مهم نیست در سینما باشد یا ورزش ، در ادبیات باشد یا مسائل اجتماعی. برای تصدی این شغل ابتدا باید کمی ظاهر خود را با دیگران متفاوت سازید. داشتن ریش و سیل بلند ، موهای دم اسبی ، آویزان کردن بند به عینک ، پوشیدن بندیلک یا همان بند هیکل ، پالتوی بلند در زمستان و تی شرت با کت در تابستان از مولفه های پوششی یک منتقد با کلاس می باشد. حالا با این سرمایه اولیه ما می توانیم بدون اینکه به کسی بر بخورد و بدون ایجاد سوء تفاهم نکات منفی آثار دیگران را به آنها نشان دهیم ، یا آنها بررسی کرده و مورد کنکاش قرار دهیم! با به کار بردن این شیوه ها روز به روز به شهرت و اعتبار شما افزوده خواهد شد و با شنیدن نام تان رعشه بر اندام رقبا و برنامه ریزان موضوع مورد فعالیت شما خواهد افتاد.
1- انتقاد غیر مستقیم
انتقاد موثر انتقادی غیر مستقیم است. یادتان باشد که گفتن هر عیبی به صورت مستقیم باعث می شود فرد مقابل موضع گیری کرده و به شما حمله کند بنابراین توصیه می شود در این نوع انتقاد از رسانه ها و جراید کمک بگیریم تا در تیر رس افراد نباشیم.
2- انتقاد بدون القاء تفاخر و برتری و با حفظ آبروی فرد
انتقاد باید به گونه ای باشد که فرد احساس کند شما از روی علاقه ای که به وی دارید به او انتقاد می کنید نه برای القای برتری خود و حقیر کردن او. بنابر این همیشه برای انتقاد کردن با لحنی متواضعانه تمام اثر یا ساخته و نوشته فرد مورد نظر را به باد انتقاد بگیرید.
3-انتقاد صادقانه و بدون رودربایستی
صداقت رکن اصلی انتقاد موثر است. اگر فرد احساس کند شما در گفتار خود صداقت لازم را ندارید، هیچ گاه تسلیم انتقاد شما نمی شود!
4-انتقاد بدون در نظر گرفتن نظرات دیگران
مهم نیست که دیگران چه نظری دارند ، شما باید همواره نقاط ضعف را ببینید چرا که منتقد خوب کسی است که در اثری با صد ویژگی خوب و یک نقطه ضعف ، همان نقطه ضعف را بیابد و بزرگنمایی کند.
5-انتقاد با لحن دستوری
انتقاد موثر خود را مودبانه ولی با لحن دستوری مطرح کنید تا فرد توان بحث و اظهار نظر نداشته باشد.جملاتی مانند: -به نظرم اگه... ، -راستی فکر میکنی اگه... ،  -نظر تو درباره ی اینکه... ، اصلاً راست کار یک منتقد خوب نیستند..
6- همیشه یک قدم جلوتر باشید. به عنوان مثال اگر در یک بازی فوتبال تیم از سیستم دفاعی استفاده کرد و شکست خورد ، سیستم  دفاعی را مربی را ناکار آمد جلوه دهید که چرا حمله نکردید و اگر هم با سیستم رو به جلو بازی کرد ، باز هم مدعی شوید که چرا در مقابل این تیم قدرتمند دفاع را در دستور کار قرار ندادید. خلاصه همیشه طلبکار باشید و هیچگاه کم نیاورید.