طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

طلاق مضاعف

ازدواج کاربراتوری و طلاق مضاعف !

هر چند تعطیلات نوروز و سه ماه تابستان باعث می شوند ما چند صباحی از شر اباطیل و لاطائلات عمو سیفی( سرایدار مفخم مدرسه) خلاص شویم و از شر مهمل بافی و پرشان گویی جناب مسطتاب شان در امان باشیم ولی با این وجود گاهی اوقات دلمان برای مشارالیه تنگ شده و جویای احوالش می شویم. چند روز که که به نیت احوالپرسی به مدرسه رفتیم دیدیم طبق معمول سیف الله در حال سخنرانی است و با مشاور مدرسه در حال گفتمان در خصوص معضل اجتماعی طلاق و حواشی آن است. هر چند ظاهراً مقرر شده از این پس مثل داستان فیش های حقوقی کسی در مورد آمار های طلاق حرفی به میان نیاورد و آمار طلاق هم مثل آمار معتادان متجاهر  و ایدزی های غیر متجاهر و برخی آمار های دیگر مخفی بماند، ولی این دردمندانه این تشت وقتی می افتد ...  بگذریم.

عمو سیفی علت طلاق های آسان امروزی  را تفاوت در نوع نگاه نسل جدید به مقوله ازدواج و طلاق می داند و معتقد است: جوانان امروزی ازدواج را یک اتفاق ساده و طلاق را یک اتفاق ساده تر تلقی می کنند. در واقع آنها ازدواج را در حد یافتن یک دوست و شریک اجتماعی در یک مهمانی یا کافی شاپ می دانند که بعد از صرف یک شام یا یک پیاله قهوه به طرف پیشنهاد ازدواج می دهند. قطعاً صدای پای طلاق را می توان قبل از چنین ازدواج های کاربراتوری و کم چرب شنید. ثمره این قبیل ازدواج ها هم چیزی طلاق توافقی و جشن طلاق و طلاق در دوران عقد نخواهد بود. این رویکرد و ازدواج هایی از این دست ذهنیت ازدواج آسان و طلاق آسان تر را در ذهن متبادر می سازد و فرد به همسر خود فقط به دید یک شریک اجتماعی ساده می نگرد که با ازدست دادن او می تواند به سادگی شریک دیگری پیدا کند. البته این ابتدای داستان است. چرا که این گونه ازدواج در کشور های غربی رواج دارد و با فرهنگ ما هم پوشانی ندارد. علی رغم فراگیر شدن و آسان شدن طلاق در کشور ما در سال های اخیر، باز هم افراد به دلیل بافت اجتماعی خاص و احساسات منحصر به فرد، دچار سرخوردگی و انزوا می شوند. بنابراین چاره را در ازدواج مجدد و فرار از داستان تنهایی می بینند که این نوع ازدواج هم مثل ازدواج قبلی دوام و قوام چندانی ندارد و طلاق بعدی را در پی دارد که این گونه طلاق ها، طلاق مضاعف دارند و این چرخه باطل ممکن است تا چند بار ادامه پیدا کند!  مثل همین علیرضا پسر خاک بر سر همسایه ما که تا کنون چند طلاق موفق در کارنامه داشته و خودم در همه طلاق هایش به عنوان شاهد طلاق حضور مستمر داشتم! امروز هم نوبت دفتر خانه دارد.

مشاور که نمی خواست در مقابل عمو سیفی کم بیاورد گفت: البته همه ازدواج ها و طلاق ها به این که شما می فرمائید نیستند و مسائل اجتماعی مختلف مثل بیکاری، اعتیاد، چشم و هم چشمی، عدم توجه به سطوح اجتماعی، برنامه های تخریبی ماهواره ها و شبکه های اجتماعی و .. در طلاق های امروزی نقش موثری دارند. سیف الله گفت: بله صد در صد. ولی وقتی قبح چیزی در جامعه می شکند هر عمل بیرونی دیگری در روند اجرای آن پدیده تاثیر بیشتری می گذارد و آمار ها نیز حاکی از همین مسئله هستند. البته در برخی خانواده ها داستان به طلاق ختم نمی شود و بعد از طلاق تازه سریال چند قسمتی شروع می شود. چرا که این نسل جدید نه راه و رسم اشنایی را بلد و نه شیوه خدا حافظی و همانطور که راه و رسم انتخاب کردن صحیح شریک زندگی و زیستن در کنارش را نمی دانسته اند و به همین خاطر  بعد از طلاق طوری کینه یکدیگر را به دل می گیرند که آدم در دلش به شتر و نوع کینه مخصوصش غبطه می خورد. علیه هم قشون کشی می کنند، بستگان شان را تحریک می کنند، برای یکدیگر خط و نشان می کشند، به املاک و اموال یکدیگر رحم نمی کنند، عکس های خوصی یکدیگر را منتشر می کنند، رازهای دوران زناشویی و کمبود های هم را لو می دهند، دوستان شان را وادار می کنند میان خودشان یا طرف مقابل یکی را برای ادامه ارتباط صمیمانه انتخاب کنند و وای به روزی که فرزندانی داشته باشند چون بچه ها بهترین اسباب بازی ها برای انتقام جویی والدین ناشایست از هم، پس از طلاق هستند.

بچه ها خیلی وقت ها در جریان طلاق قربانی می شوند، والدین گاهی گروکشی شان می کنند یا آزارشان می دهند تا طرف مقابل را آزرده کنند یا هر یک می کوشند تصویری ناخوش و حقیر از دیگری را در ذهن کودک شان نهادینه کنند و از یاد می برند که نیمی از هویت فرزندشان با پدر و نیمی با مادر تعریف می شود و آسیب زدن به تصویر ذهنی کودک از آنها، هویتش را مخدوش می کند و سلامت روانش را به خطر می اندازد.

در همین حال گوشی سیف الله زنگ خورد و گفت: اومدم. اومدم ده دقیه دیگه جلوی دفتر خونه هستم. پرسیدم : کیه . کیه؟! معلومه دیگه علیرضا خان. زن قبلیشو به خاطر جهیزنه چینی طلاق داد ولی این زنش به خاطر دماغ کوفته ای علیرضا می خواد ازش جدا شه! هوای سماورو داشته باشین تا من بیام...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد