طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

لاغری واقعی در دنیای مجازی!

باسمه تعالی 

لاغری واقعی در دنیای مجازی!

این روزها ملت همه دنبال راه میان بُر هستند و هیچ کس حال و حوصله کار اساسی و طی مسیر تا آخر را ندارد. از کسب درآمد و تحصیل گرفته تا تناسب اندام و لاغری...

راجع به کسب درآمد زیاد وارد معقولات نمی شویم ولی در مورد تحصیل باید به عرض برسانیم در جامعه امروز، بسیاری از جویندگان علم و دانش ، بلانسبت به جای دود چراغ خوردن و دو صفحه کتاب خواندن، مشکل شان را در کافی نت حل می کنند و پایان نامه را با مخلّفات، سس فرانسوی و نون اضافه یکجا در محل تحویل می گیرند و همان طوری تحویل استاد می دهند. همین داستان در بدن سازی هم صدق می کند. طرف با 40 کیلو وزن بعد از دو ماه باشگاه رفتن، عین پلنگ صورتی که بادبادک قورت می داد چاق و تپل می شود. اما بحث امروز ما راجع به لاغری است که ظاهراً مشتاقان زیادی دارد. البته داشتن شکم های تپل در گذشته هم مسبوق به سابقه بوده و شاعری در خصوص بیدل چنین گفته: «دیدم شکمی ز دور پیداست . . . بعد از دو سه روز بیدل آمد» و ادامه ماجرا... اما این روز ها ظاهراً علاقه به لاغری بیش از گذشته رونق پیدا کرده چرا که هر سایتی را باز می کنیم اول با تبلیغات گوی لاغری، گوشواره لاغری، سی دی لاغری، کمربند لاغری، مچ بند لاغری، گن لاغری و ... مواجه می شویم. رژیم غذایی مناسب، تحرک کافی و ورزش هم کشک! تازه این اول کار است و دانشمندان روز به روز ابداعات جدیدتری رو می کنند. آخرین یافته ها در خصوص لاغری به سبک جدید .... 

«طراحان اپلیکیشن های موبایل، با هدف ارائه راهکارهایی برای کمک به تناسب اندام و سلامت جسمانی افراد، نرم افزاری طراحی کرده اند که به منظور اندازه گیری میزان کالری مورد نیاز بدن و مقدار وزن فرد، ساخته شده است و برنامه های متنوعی برای ورزش نرمش به همراه رژیم غذایی مناسب ارائه می دهد.» ــ به نقل از جراید

به نظر در این یک مورد این نرم افزار های ضاله کاربرد مناسبی پیدا کرده اند. حالا از این قریب 9 به میلیون ایرانی که طبق آمار رسمی جراید از وایبر استفاده می‌کنند، 4 نفر هم لاغر بشوند، باز هم ارزش دارد ولی تا جایی که ما خبر داریم ملت بیشتر دنبال راه فوری هستند و کسی حال و حوصله خود مراقبتی و پیروی رژیم غذایی مناسب و این جور جَنگولک بازی ها را ندارد. علی ای حال با عنایت به رویکرد اکثر مردم در طی فوری مسیر، ما هم امروز چند راهکار قزن قورتکی ارائه می کنیم: 

الف) حذف یارانه: به منظور لاغری و کاهش فوری وزن، پیشنهاد می شود یارانه افراد چاق و تپل بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی، در آمد بالای دو و نیم میلیون، منزل بالای 700 میلیون، سه سفر خارجی در سال و ... حذف شود. با این روش نصف مردم گوشت تن شان آب شده و خیال شان از بابت چربی های اضافه راحت می شود و مشکل دولت هم در رودربایستی با مولتی میلیارد های رایانه بگیر حل می شود. 

ب) استفاده از نظرات سایرین: هر چند تناسب اندام و داشتن وزن استاندارد، آرزوی هر انسان سالمی است ولی توصیه می شود برخی از هموطنان قبل از هر گونه اقدام جهت داشتن اندام متناسب و لاغر شدن، با چند نفر اهل فن مشورت کنند و ببینند آیا اساساً قابلیت لاغری دارند یا خیر؟ چرا در مواردی مشاهده که آب کردن شکم برخی از دوستان از جابجا کردن دماوند دشوار تر است و به قول مولوی « لاغر نشود هرگز آن را که تو پروردی!» پدرام و تندرست باشید... 


چو باران رفت، بارانی میفکن!

باسمه تعالی

چو باران رفت، بارانی میفکن!

وحید حاج سعیدی 

یکی از معضلات اخیر کشور در سال های اخیر مشکل کم آبی می باشد که با وجود توصیه مسئولین در خصوص جلوگیری از هدر رفت آب و صرفه جویی آن، این مشکل کماکان وجود دارد. هر چند این مشکل در اکثر کشور های پیشرفته دنیا نیز دیده می شود و پدیده نوظهوری نیست، ولی در کشور ما دیگر چندان نگرانی نیست؛ چرا که همین لحظه که شما روزنامه در دست دارید و نور از فضای پیرامون محیط به صفحه روزنامه برخورد می کند و پس از باز تاب از روی کلمات چاپ شده روی کاغذ از مردمک چشمتان عبور می کند و طی یک فراینده پیچیده شما قادر به خواندن مطالب این ستون هستید، مسئولین در حال مالیدن پوزه کم آبی به آسفالت هستند و با روش های نوین پیش بینی و بارور سازی ابر ها درصدد حل این معضل چند ساله هستند! 

جالب اینکه در این گیر و دار کسی تولیت حل بحران کم آبی را گردن نمی گیرد و فقط پس از نزول رحمت الهی یا همان بارش باران، همه مدعی این نعمت بی منت الهی می شوند و این دو قاشق باران، هزار تا صاحب پیدا می کند!

شاهد مثال اظهارات هفته اخیر «مدیر عامل شرکت آب منطقه ای» و «مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی» در این باره است که در خصوص بارش اخیر باران در تهران، هر کدام خود را در منشاء اثر می دانند: اصل داستان به روایت جراید...

«یکشنبه گذشته بعد از بارش باران در تهران، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران به خبرگزاری فارس گفت: باروری ابرها در تهران جواب داد و ریزش دو شب پیش بعد از باروری ابرها بود. هر چند خسرو ارتقایی نیز معتقد است باروری ابرها 10 تا 15 درصد موفقیت آمیز است، اما او روی گفته خود پافشاری می کند به همین دلیل روز گذشته نیز در گفت وگو با مهر دلیل بارش باران را دو سورتی پروازی می داند که برای باوری ابرها در تهران انجام شد. این در حالی است که احد وظیفه، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این باره نظر متفاوتی دارد. به نظر او باروری ابرها نمی تواند دلیل بارش چند روز گذشته تهران باشد، زیرا کارشناسان هواشناسی از چند روز قبل ورود این سامانه را پیش بینی کرده بودند.

وظیفه در این باره به جام جم گفت: ما این بارش را پیش بینی کرده بودیم حتی بر اساس مدل ها پیش بینی شده بود در تهران ده میلی متر باران ببارد، اما فقط پنج میلی متر بارش داشتیم. از این گذشته مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تاکید می کند این ادعا از نظر علمی پذیرفتنی نیست، زیرا با یک باروری ابر نمی توان با یقین گفت این بارش ها تحت تاثیر باروری اتفاق افتاده است.» ( جام جم – 14 بهمن 93)

هر چند بر اساس تحقیقات کتابخانه ای، میدانی و حتی چاله میدانی حقیر، هیچ کدام از اظهارات فوق دلیل بارش باران نیستند و بدون شک «چو مه به هاله نشیند دلیل باران است.» ولی این باعث نمی شود که ما قدردان زحمات دوستان نباشیم. فلذا ضمن تقدیر و تشکر فراوان از مدیریت بارش محور عزیزان در محضر اساتید درس پس می دهیم و جسارتاً ذکر چند نکته را ضروری می دانیم: 

الف) دانستن قدر نعمت: درست است که بحمدالله از این پس مشکل کم آبی نداریم و حتی مشکل هوای آلوده تهران نیز حل خواهد شد و با فن آوری نوین هر وقت دلمان بخواهد می توانیم هوای تهرانی را خیس و بارانی کنیم؛ ولی دوستان عنایت داشته باشند، باید قدر این نعمت را هم بدانیم و به قولی « چو باران رفت بارانی میفکن» چرا که سالانه 400میلیارد متر مکعب ریزش جوی داریم ولی به دلیل جدی نگرفتن آبخیز داری در کشور فقط 130 میلیارد متر مکعب از آن برداشت می شود که با هدر روی بخشی از این آب در شبکه آبرسانی و زمین های کشاورزی تنها 40 میلیارد متر مکعب از این آب به مصرف کشاورزی، صنعتی و خانگی می رسد!

ب) حل مشکل سایر استان ها: درست است که این فن آوری در تهران جواب داده است ولی دلیل نمی شود که سایر استان ها از این تکنولوژی محروم بمانند. فلذا پیشنهاد می شود دوستان چند سورتی پرواز روی دریاچه ارومیه، تالاب گاوخونی، خلیج میانکاله، زاینده رود و ... هم داشته باشند و با بارور کردن ابر های روی این دریاچه ها و تالاب ها، دوستداران طبیعت و محیط زیست را از نگرانی برهانند!


رانندگی با کاور!


یکی از مشکلات عدیده در جوامع صنعتی، نیمه صنعتی، سنتی، نیمه سنی و سایر جوامع مدنی و غیر مدنی، شیوه رانندگی نا مناسب برخی رانندگان و تبعات ناشی از تصادفات و تخلفات رانندگی است. 
البته این موضوع چالش جدیدی نیست و ظاهراً در زمان های دور هم برخی ساربانان ها سرعت مجاز را رعایت نمیکردند تا جایی که سعدی علیه الرحمه خطاب به اینگونه ساربان ها می فرمود:« ای ساربان آهسته رو!» انگار شتر های قدیم 180 کیلو متر در ساعت سرعت داشتند. بگذریم...
هر چند دلایل فراوانی در بروز رفتار های پرخطر در رانندگی متصور است ولی به نظر داشتن خودروی ارزان نیز یکی از عمده دلایل افزایش تخلفات رانندگی است؛ چرا که مالک خودرو نگران خسارت به خودرو نیست و در صورت بروز تصادف، یک خودروی جدید خریداری خواهد کرد! 
شاید افزایش دو سه برابری قیمت خودرو در یکی دو سال اخیر به همین علت بوده که خلق الله بالاخره قدر وسایل نقلیه خودشان را بیشتر بدانند و از آن استفاده بهینه کنند ولی در بحث کنترل حوادث و کاهش تخلفات رانندگی از طریق افزایش قیمت خودرو، هنوز راه درازی در پیش داریم! 
هر چند هنوز عده ای به اهمیت و ضرورت اجرای این طرح پی نبرده اند ولی جا دارد دوستان خودروساز در قیمت گذاری های جدید، به رویکرد فرهنگی و اجتماعی داشتن خودروی گرانقیمت بیشتر توجه کنند. به هر حال از قدیم گفته اند رانندگی و برازندگی! در خصوص جرایم رانندگی هم باید به عرض برسانیم که درست است بعد از چهل سال تغییرات اساسی حاصل شد و دو ریال به مبلغ جرایم رانندگی اضافه شد، ولی با توجه به نزدیکی ایام نوروز و افزایش سفر های نوروزی و لزوم کاهش تخلفات رانندگی، عجالتاً چند راهکار عملیاتی و کم هزینه در خصوص کاهش تخلفات رانندگی ارائه می کنیم:
 الف) رانندگی با کاور: پیشنهاد می شود به منظور معرفی و شناساندن رانندگان پر خطر و بی مبالات به مردم، رانندگانی را که نمره منفی شان از حد مجاز می گذرد، مجبور به پوشیدن کاور قرمز در هنگام رانندگی کنیم تا سایر رانندگان متوجه شوند که این راننده پر خطر است! در ضمن همانطور که در گواهینامه برخی هموطنان عبارت «رانندگی با عینک» درج شده، در گواهینامه این رانندگان عبارت «رانندگی با کاور» قید شود!  
ب) ایجاد تغیرات درخودرو رانندگان متخلف: همانطور که خودروهای انتظامی یا امدادی دارای شاخص و نشانه هایی هستند که از دور قابل شناسایی هستند، پیشنهاد می شود رانندگان متخلف را مجبور کنیم کاپوت جلو و عقب و در های خودرو هایشان را به رنگ قرمز یا نارنجی نقاشی کنند تا علاوه بر قابل تشخیص بودن از دور، برای سایر رانندگان نیز درس عبرتی شود. 
ج) کتابخوانی اجباری: گواهینامه رانندگان پر خطر را ضبط کنیم و آنها مجبور کنیم کتابهایی در خصوص رعایت حقوق اجتماعی دیگران و نحوه صحیح رانندگی بخوانند و بعد از آنها امتحان بگیریم. در صورت قبولی در امتحان گواهینامه شان را پس بدهیم.
د) گرانی خودرو ما به ازای نمرات منفی: هر چند گران کردن خودرو نیازی به توصیه و پیشنهاد ما ندارد ولی توصیه می شود در موقع خرید خودرو توسط رانندگان پر خطر، به ازای هر نمره منفی ، مبلغ یک میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه شود! 
پدرام و تندرست باشید...