طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

نانوایی غیر انتفاعی!


نانوایی غیر انتفاعی!

بعد از هدفمند سازی یارانه ها، عزیزان بسیاری در دولت های قبلی و فعلی تقلا کردند که علاوه بر تعدیل قیمت نان و هل دادن آن به سمت قیمت های جهانی، در ساختار و دکوراسیون نان هم تغییراتی به وجود بیاورند. هر چند در خصوص افزایش قیمت نان از برنامه جلوتر هستیم و بحمدالله توفیقات چشمگیری در این زمینه حاصل شده است و کم مانده قیمت یک قرص نان، با نیم پرس جگر در رستوران هیوستن بلومتال لندن برابر شود، اما در خصوص مقوله دوم باید اذعان کرد هنوز خمیر ساماندهی و رشد کیفی نان خوب ورز نیامده است و این برکت خدا کماکان با همان کیفیت قبلی پخت ولی با قیمت جدید عرضه می گردد. البته بخشی از این مشکل به زبان نفهم بودن یا به قول امروزی ها هوشمند نبودن خمیر و تنور بر می گردد. بالاخره خمیر زبان ندارد که به تنور بگوید این طرفم هنوز نپخته یا طرف دیگرم در حال سوختن است و به خودش یک تکانی بدهد تا همه جایش خوب و یکنواخت بپزد!

اما با همه گرفتاری ها و مشکلات موجود در خصوص نان، مسئولان در صدد حل این معضل به صورت ریشه ای هستند. در همین راستا مدیر عامل شرکت بازگانی دولتی ایران از رتبه بندی نانوایی ها در سال جاری خبر داده و گفته: «شاخص های رتبه بندی نانوایی های کشور در حال تدوین و ارسال به استان هاست که رضایت و نظر سنجی از مردم از معیار های آن خواهد بود. ارزیاب های این طرح طی نظر سنجی از مردم نتایج مورد نیاز خود را استخراج می کنند.»( به نقل از روزنامه جوان) 

حقیقتاً دست مریزاد. بالاخره در آشفته بازار مواد غذایی یک نفر پیدا شد نظر مردم را راجع به نان بپرسد و نانوایی ها را رتبه بندی کند. به عقیده بنده رتبه بندی و ارزش گذاری اساساً چیز خوبی است. اگر چیز خوبی نبود وزیر آموزش 6 ماه جلوتر یعنی در فروردین از اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان در مهر ماه سال جاری خبر نمی داد و رسانه ای شدن آن را به شهریور موکول می کرد! بنابراین رتبه بندی و درجه بندی نانوا ها و نانوایی ها نیز قطع به یقین منشاء تحول و توسعه در خصوص کیفیت نان خواهد شد. هر چند هنوز رئیس «انجمن مفاخر نانوایی کشور» در این خصوص اظهار نظر نکرده است با این وجود اکثر کارشناسان حتی همین عمو سیفی خودمان( سرایدار مفخم مدرسه) چشم انداز این طرح را روشن ارزیابی می کنند. تعارف که نداریم، شما هم غریبه نیستید. این روز ها نصف خلق الله دنبال کلاس و دَک و پُز هستند. با این رویه دو روز دیگر در محافل خودمانی و دور هم نشینی ها مردم به جای غیبت از دیگران و گشت و گذار در وایبر و تانگو و سایر شبکه های غیر اجتماعی، پُز نانوا و نانوایی محله شان می دهند و قطعاً چنین عباراتی را خواهیم شنید: « نونوایی محله ما، 5 ستاره س!» ، «شاطر نونوایی محله ما، برای دوره ناخن زدن رفته هلند!» ، « محله ما سه تا نونوایی غیر انتفاعی و یه نونوایی نمونه مردمی داره!» ، « نونوای محله ما پارسال تو جشنواره نان سالم، صاحب وردنه طلایی شد!» و قس علی هذا...  که بلا شک این رویکرد در بالا بردن کیفیت نان، قیمت ساختمان محلات مختلف، ایجاد اشتغال، ساخت برنامه های تلویزیونی و ... نقش اثر گذاری خواهد داشت. اصلاً این طرح اگر خوب جواب بدهد می توان آن را به سایر مشاغل تعمیم داد. مثلاً می توان دیزی سرا ها را رتبه بندی کرد و در جشنواره «غذای سالم از آشپزخانه تا میز مشتری»، به نفرات برتر گوشتکوب طلایی اهدا کرد! فقط در جریان باشید دو روز دیگر که برای تهیه نان به بازار تشریف بردید یادتان باشد، قبل از ایستادن در صف نگاهی به تابلوی نانوایی، تعداد ستاره ها، سر و وضع مشتریان داخل صف و موجودی جیب تان بیاندازید؛ بعد وارد صف شوید! از ما گفتن بود.  

البته این لابلا یک نکته برایمان کماکان مبهم و لاینحل باقی مانده است و هنوز جوابی برایش پیدا نکرده ایم. اینکه چطور در گذشته نانوایان گرامی با کمترین امکانات و دستمزد، با تنور و خمیر زبان نفهم یا غیر هوشمند، بدون درجه بندی و رتبه بندی بهترین نان را دست مردم می دانند و بوی عطر نان شان در کوچه می پیچید و حتی شاعران را مجبور به تعریف و تمجید می کرد!؟ اما امروز ... اصلاً بگذریم...

وحید حاج سعیدی 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد