طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com
طنز نوشته های اجتماعی

طنز نوشته های اجتماعی

ارسال فایل نشریه به ایمیل بنده مستدعیست. با تشکر hajsaeidi@gmail.com

ژن احساس تکلیف و گوشت بنیادی

ژن احساس تکلیف!
یکی از واژه هایی که در سال های اخیر از حالت محض در آمده و کاربردی شده ، واژه « احساس تکلیف » است. این واژه در گذشته کل کاربردش به عباراتی نظیر تکلیف مدرسه ، تکلیف ما را روشن کن ، تکلیف چیه ، سن تکلیف و بلاتکلیفی ختم می شد. به صورت مجزا هم گاهی اوقات در حمام به معنای یک لیف کاربرد داشت!
اما امروزه دیگر تکلیف یک واژه نیست و یک هنر است. سن و سال و جا و مکان هم نمی شناسد و هر وقت فرد احساس تکلیف کند و پای عشق به خدمت به میان آمد باید به وظیفه اش عمل کند. حالا اگر در 20 سالگی مدیریت یک شرکت تولیدی یا خودرو سازی با بیست هزار کارگر را به او تعارف کردند پای تکلیف که به میان آمد دیگر درنگ جایز نیست و یا اگر می بینید فردی در سن 90 سالگی پیشنهاد پذیرفتن ریاست فدراسیون فوتبال را رد نمی کند ، همان بحث تکلیف است. در ضمن  از قدیم گفتنه اند: «آرزو بر بازنشستگان عیب نیست.»
در تعریف « احساس تکلیف » نیز بین علما اختلاف نظر وجود دارد. عده ای آن را « اثر بصری یک علت نامرئی که در سطح واقعیت عمیق تر از ظاهر عمل می کند» ، می دانند و عده ای دیگر آن را « یک عارضه جانبی از یک تمایل طبیعی افراد به سمت عشق به خدمت» عنوان می کنند.
احساس تکلیف در افراد مختلف در شرایط خاصی بروز می کند: گاهی اوقات با به منصب رسیدن یا انتخاب یکی از آشنایان به عنوان نماینده شهر ، ژن تکلیف پذیری فرد از خواب بیدار می شود و فرد ناگهان احساس می کند که مثلاً توان اداره یک شهر یا استان را دارد. در مواقعی نیز طی مدارج علمی باعث تحریک ژن احساس تکلیف در فرد می شود آن هم  بعد از 17 ترم که از دانشگاه پیام نور موفق به اخذ دانشنامه لیسانس می شود!
البته عوامل دیگری هم در جنبش پذیری این ژن موثر هستند که پرداختن به همه آنها از حوصله این مقال خارج است.
در خصوص وجود ژن احساس تکلیف در همه افراد نیز فرضیه های زیادی وجود دارد و عده ای آن را ذاتی و برخی آن را اکتسابی می پندارند. پاره ای از علما نیز بر این باورند که ژن احساس تکلیف در فرد به وجود نمی آید ، از بین هم نمی رود؛ بلکه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود!
علی ایحال چیزی که مهم است این است که این پدیده یا فرآیند زمینه به منصه ظهور رسیدن استعداد بسیاری از افراد را فراهم می کند و با بروز این عارضه ، زمینه خدمت رسانی آنها و مستفیذ شدن سایرین از علم ،  توانایی ، هنر و مدیریت آنها فراهم می شود!


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد